COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu
Co firmy leasingowe mówią o kolejnych miesiącach roku?
Według kwartalnego odczytu badania koniunktury branży leasingowej, realizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL, w trzecim kwartale br., ankietowane firmy oczekują pewnego spadku zatrudnienia. Firmy dostrzegają również nieznaczne pogorszenie jakości portfela oraz spodziewają się istotnego przyspieszenia aktywności sprzedażowej w drugiej połowie 2020 roku (przede wszystkim za sprawą bardzo wyraźnego wzrostu liczby wpływających wniosków leasingowych w trzecim kwartale 2020 r.). W zakresie nowej produkcji firmy leasingowe spodziewają się wyższego poziomu finansowania dla większości badanych grup środków trwałych. Najwyższe wzrosty finansowania oczekiwane są dla sektora maszyn i IT. Trochę słabsze, ale wciąż wyraźnie pozytywne perspektywy rysują się dla finansowania pojazdów lekkich. Na niewielkim plusie pozostaje również prognoza dla pojazdów ciężkich. Natomiast negatywne perspektywy dla dalszego rozwoju prognozowane są dla finansowania nieruchomości.
Jak wygląda prognoza ZPL na koniec 2020 r.?
Pandemia COVID-19 oraz związane z nią zamknięcie gospodarki przełożą się na bardzo istotne wyhamowanie tempa rozwoju rynku w 2020 r. Branża leasingowa spodziewa się utrzymania ujemnej dynamiki rynku w drugiej połowie roku. Aktualnie prognozowana dynamika rynku jest wyższa, niż wskazywały wyniki uzyskane za pierwsze cztery miesiące 2020 r. Sytuację diametralnie zmieniło szybkie wdrożenie Tarczy Finansowej dla przedsiębiorców (75 mld subwencji dla mikro-, małych i średnich firm, w znacznie mierze bezzwrotnych). Prognoza rynku leasingu na 2020 rok (-19,3%) jest ostatecznie powyżej rekordowych spadków odnotowanych w 2009 roku podczas Wielkiego Kryzysu Finansowego (wówczas dy...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
W reakcji na pogarszającą się sytuację polskich firm, w okresie od początku kryzysu do końca czerwca 2020 roku polska branża leasingowa objęła wakacjami leasingowymi ponad 160 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do ponad 360 tys. umów. Oznacza to, że co piąta umowa leasingu funkcjonująca na polskim rynku została objęta wakacjami leasingowymi.
Ewa Łuniewska
Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego LeasinguPandemia COVID-19 może doprowadzić do największej recesji gospodarczej od lat 30. ubiegłego wieku. Ta sytuacja jest destruktywna dla światowej gospodarki. Według czerwcowej projekcji Międzynarodowego Funduszu Walutowego globalna dynamika PKB w 2020 roku ma wynieść -5,9%. To znaczące odchylenie w porównaniu z odczytem za 2019 r. na poziomie +2,9% czy -0,1% za 2009 rok, kiedy świat mierzył się kryzysem finansowym. W 2020 r. zakończy się w Polsce seria 28 lat nieprzerwanego wzrostu gospodarczego (lata 1992-2019). Nasza gospodarka w 2020 rok weszła z wysokim tempem wzrostu gospodarczego, z bardzo niskim bezrobociem. Mamy zdywersyfikowaną i konkurencyjną gospodarkę, z pokaźnym udziałem przemysłu w tworzeniu PKB (21,9% PKB w 2019 r.), z niskim udziałem najbardziej zagrożonych przez pandemię branż oraz z relatywnie niskim udziałem eksportu towarów w tworzeniu PKB. Rząd uruchomił bezprecedensowy program pomocowy. Ale to wszystko nie wystarczy, aby uniknąć recesji. Zakładamy, że dynamika PKB w całym 2020 roku wyniesie -3,6%.
Marcin Nieplowicz
dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku Związku Polskiego LeasinguLeasing to tani i wygodny sposób finansowania aktywów w każdej firmie. Jest kojarzony głównie z finansowaniem samochodów osobowych oraz transportu ciężkiego, natomiast wg danych ZPL w zeszłym roku prawie 1/3 wszystkich transakcji dotyczyła finansowania maszyn i urządzeń. Mimo że w całym 2019 roku sprzedaż na rynku polskiego leasingu była niższa niż rok wcześniej, to segment maszyn i urządzeń radził sobie dobrze, odnotowując wzrost na poziomie 4% wobec 5,7% spadku finansowania wszystkich aktywów. Rok 2020 wraz z nadejściem pandemii przyniósł dalsze spadki w całym sektorze. Segment MiU został dotknięty wyraźnie słabiej (-7,7%) niż finansowanie pojazdów lekkich (-19,6%) czy transportu ciężkiego (-49,2%). Widać też w tym segmencie wyraźną poprawę. W ostatnich trzech miesiącach można było zaobserwować poprawę dynamiki: -24,2% r/r w kwietniu, -11,1% r/r w maju oraz +2,4% r/r w czerwcu. Poprawę nastrojów odzwierciedla lipcowy odczyt indeksu PMI dla polskiego sektora wytwórczego, który wzrósł z 47,2% w czerwcu do 52,8% w lipcu. Jest to pozytywny sygnał dla branży, choć nadal jest za wcześnie, żeby mówić o powrocie sytuacji sprzed pandemii. Leasingować możemy praktycznie każde nowe i używane aktywo. Korzystają z niego zarówno duże fabryki, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Firmy leasingowe mogą sfinansować bardzo zaawansowane maszyny, jak np. tarcze TBM do drążenia tuneli metra, aktywa przygotowywane na specjalne zamówienie, jak np. paczkomaty, czy też standardowe obrabiarki, maszyny produkcyjne, budowlane czy też inny sprzęt, który jest przydatny w większości firm, np.: meble, drukarki, komputery i sprzęt IT. Procedury związane z udzieleniem leasingu są z reguły proste i przejrzyste. Polski rynek leasingu jest niezwykle konkurencyjny, co przekłada się na niskie marże i niewielki koszt odsetkowy po stronie przedsiębiorców. Firmy leasingowe stale usprawniają swoje procesy, skracają czas potrzebny na podjęcie decyzji kredytowej oraz realizację transakcji. Dodatkowo faktury dotyczące leasingu (operacyjnego) stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Wybierając leasing zamiast finansowania z własnych środków czy kredytu, taki koszt można osiągnąć zdecydowanie szybciej, co przekłada się na przesunięcie w czasie obowiązków podatkowych. Dodatkowo zakup za gotówkę wymaga angażowania znacznych zasobów gotówki, którą przedsiębiorcy mogą wykorzystać do sfinansowania innych inwestycji. Większość firm leasingowych oferuje finansowanie maszyn i urządzeń z niewielkim wkładem własnym. W ING Lease wystarczy wpłata własna na poziomie 5%, a z oferty mogą skorzystać także firmy na początkowym stadium rozwoju – wystarczy prowadzić działalność od 6 miesięcy. Firmy leasingowe pomagają również ograniczyć pewne ryzyka związane z zakupem poprzez ocenę wartości urządzenia, weryfikację dostawcy czy też precyzyjne uzgodnienie warunków płatności oraz dostawy. Po stronie Klienta leży wskazanie przedmiotu oraz uzgodnienie ceny. Istnieje możliwość finansowania zarówno maszyn nowych, jak i używanych, także od dostawców zagranicznych. Wraz z leasingiem można nabyć w atrakcyjnej cenie ubezpieczenie finansowanego aktywa. Formalności ograniczone są do minimum. Przy wyborze firmy leasingowej zawsze warto porównać wszystkie koszty związane z transakcją. Oprócz kosztu leasingu należy zwrócić uwagę również na wysokość składki ubezpieczeniowej w pierwszym roku oraz ratach kolejnych, a także na tabelę opłat i prowizji danej firmy. W ramach programu ING Maszyny oferujemy leasing maszyn jedynie na podstawie oświadczenia o przychodach i kosztach firmy. Program ten obejmuje finansowanie nowych oraz używanych maszyn i urządzeń. Został przygotowany z myślą o firmach zainteresowanych leasingiem standardowych maszyn produkcyjnych, poligraficznych i spożywczych, sprzętu budowlanego, maszyn do robót ziemnych i drogowych oraz wózków widłowych. Produkt ten opiera się na maksymalnie uproszczonych procedurach – bez dokumentów finansowych firmy, wystarczy złożyć wniosek leasingowy wraz z fakturą proforma zawierającą podstawową specyfikację wybranego urządzenia (dostępny dla firm działających 6 miesięcy). Finansowanie można rozłożyć nawet na 72 miesiące. Dotychczasowi klienci ING mogą złożyć wniosek na kwotę aż do 500 tysięcy zł, a nowi do 300 tysięcy zł. Minimalny udział własny klienta wynosi 5%. Istotnym elementem oferty jest jej kompleksowość, w tym również atrakcyjny koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Dodatkowo szybka decyzja kredytowa, elastyczne warunki i wysokie limity finansowania. Program standardowy, w ramach którego finansujemy wszystkie rodzaje maszyn produkcyjnych i budowlanych, również te nietypowe. Decyzję podejmujemy w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe. Wysokość udzielonego finansowania jest zależna od wielkości i wyników przedsiębiorstwa.
Przemysław Konopka
Senior Product Development Specialist w ING Lease
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Jakie wartości są dla Pana najważniejsze w pełnieniu funkcji dyrektora OUG? Czy w podejmowaniu decyzji kieruje się Pan bardziej zasadami, doświadczeniem czy dialogiem z branżą? Marcin Skrobisz: Przy podejmowaniu decyzji kieruję się przede wszystkim zasadami. Uważam, że przepisy są po to, żeby wprowadzić ład i porządek w funkcjonowaniu państwa, p...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...