Budowa zachodniej obwodnicy Łodzi, zad. B
W piątek 7 lipca 2023 r. został oddany do ruchu odcinek drogi ekspresowej S14 zadania „Projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi Zad. B – Odcinek II węzeł Łódź Teofilów (bez węzła) – DK91 w m. Słowik”.
Budowa drogi ekspresowej S14 jest inwestycją o znaczeniu krajowym. Konieczność jej budowy wynikała z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Zamawiającym inwestycję była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi, inżynierem kontraktu została firma Larentz Polska Sp. z o.o., natomiast wykonawcą − STECOL Corporation. Inwestycję zrealizowano w systemie „Projektuj i buduj”.
Całkowita wartość opisywanej inwestycji wynosi 1 792 867 434,19 zł.
Opis inwestycji
Zakres robót drogowych obejmował m.in. budowę odcinka drogi ekspresowej S14 o długości ok. 17 km, o nawierzchni bitumicznej. Nowa trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy, z możliwością dobudowy trzeciego. Przebudowano także drogi kolidujące z planowaną S14, powstały: dodatkowe jezdnie, drogi (dojazdy) technologiczne, wzmocnienia podłoża gruntowego, przepusty, chodniki, ścieżki rowerowe, systemy odwodnienia korpusu drogowego, sieć melioracyjna, drenaż melioracyjny istniejących cieków, urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, ogrodzenia drogi, robót rozbiórkowych, zostaną wykonane wycinki drzew, nasadzenia zieleni. Przygotowano też dokumentację i uzyskano wymagane decyzje pozwalające na prawidłowe użytkowanie drogi. Ponadto na trasie powstały liczne obiekty inżynierskie, a także przepusty drogowe o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej. W ramach inwestycji nastąpiła także przebudowa infrastruktury kolejowej, w tym: urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń ste...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lech Sekyra, prezes PGE Ekoserwis
Stabilizacje, podbudowy drogowe, kruszywa popiołowo-żużlowe czy spoiwa hydrauliczne oferowane przez należącą do Grupy PGE spółkę PGE Ekoserwis z powodzeniem znajdują w masowych ilościach zastosowanie podczas realizacji kluczowych inwestycji drogowych w całej Polsce. Na budowę oddanego w lipcu ostatniego odcinka S14 przez wiele lat i dla różnych wykonawców w ramach Grupy PGE dostarczaliśmy przede wszystkim spoiwa hydrauliczne (np. Solitex) uzyskiwane z ubocznych produktów spalania węgla. Wykonawcy chętnie z nich korzystali między innymi dlatego, że ekologiczne spoiwa drogowe z jednej strony optymalizują koszty inwestycji, z drugiej znajdują szerokie zastosowanie przy ulepszaniu podłoża, przy wykonywaniu układów komunikacyjnych oraz podczas budowy nasypów. Wpisuje się to idealnie we wdrażanie do praktyki biznesowej zasady zgodnej z frazą „pierwszeństwo dla wtórnych” i oznacza fakt odwracania kierunku biegu przenośników popiołowych − zamiast na składowiska, to do ponownego wykorzystania w gospodarce.
Tylko w 2022 i 2023 r. spółka PGE Ekoserwis na potrzeby inżynierii lądowej sprzedała blisko 700 tys. ton produktów powstałych na bazie ups-ów z Elektrowni Bełchatów. PGE Ekoserwis od wielu lat dostarcza surowce antropogeniczne i współpracuje z kontrahentami nie tylko w kraju, ale też na rynku europejskim. Oferując różne produkty, firma niejednokrotnie proponuje również transport na budowę, doradztwo technologiczne oraz udostępnia dokumenty ułatwiające zatwierdzenie wyrobu do realizacji określonej inwestycji.
Ograniczanie ilości składowanych odpadów i zamykanie obiegów surowców, energii oraz produktów w procesach gospodarczych to strategiczne wyzwania Grupy PGE, ale też po prostu naszej współczesności. Warto zainteresować się produktami wytworzonymi na bazie popiołów i żużli powstającymi podczas spalania węgla w energetyce i korzystać z nich. Są proekologiczne, zmniejszają wydobycie kopalin naturalnych, racjonalizują zużycie surowców, ograniczają emisję CO2 i powstawania odpadów. Mogą być wykorzystane do rekultywacji terenów zdegradowanych i przede wszystkim wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – korzystną dla nas wszystkich w wymiarze środowiskowym, biznesowym i społecznym.
Maciej Zalewski, główny specjalista, Pion Dyrektora Oddziału, stanowisko ds. komunikacji
W lipcu br. dobiegła końca budowa drogi ekspresowej S14 – zachodniej obwodnicy aglomeracji łódzkiej. To niesłychanie istotne przedsięwzięcie zarówno z lokalnego, jak i ogólnokrajowego punktu widzenia. Wiosną przekazaliśmy do użytkowania 12-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Znacznie ograniczyło to ruch na przeciążonej DK71 i poprawiło warunki życia mieszkańców m.in. Konstantynowa Łódzkiego, dzięki wyprowadzeniu z centrum miasta ruchu tranzytowego.
Inwestycja zrealizowana została w tradycyjnej technologii tzw. nawierzchni podatnej, bitumicznej z warstwą ścieralną z SMA. W trakcie prowadzonych prac nie było problemów z gruntem, które miałyby wpływ na termin realizacji inwestycji. Nieco inaczej przedstawia się sprawa dotycząca uzyskania decyzji ZRID, zarówno zamiennej, jak i dodatkowej (budowa ronda na węźle Emilia A2/DK91/S14, która zakończyła się w grudniu ub. roku). Należy wskazać, że cała procedura obejmuje zarówno postępowanie prowadzone przez Wody Polskie – w zakresie wydania pozwoleń wodnoprawnych, przez RDOŚ – w zakresie wydania postanowień uzgadniających realizację przedsięwzięcia i określających szereg warunków realizacji i korzystania, jak również postępowanie prowadzone przez Urząd Wojewódzki. W tym przypadku doszło do pewnych opóźnień niezależnych od wykonawcy, które są aktualnie przedmiotem analizy.
Zakończenie prac pozwoliło domknąć ring autostradowo-ekspresowy wokół aglomeracji łódzkiej. Elementami ringu są: od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8, zaś od zachodu – droga ekspresowa S14. To pierwsze takie miejsce w Polsce. Łączna długość ringu to ok. 140 km.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...