Analiza wykorzystania instalacji fotowoltaicznych z magazynem energii do zasilania oświetlenia węzła drogowego, cz. I

Analizowany węzeł drogowy

Obiektem poddanym analizie jest węzeł drogowy zlokalizowany w północno-wschodniej części kraju w miejscowości Wilkowo (Młynary), gmina Milejewo, powiat elbląski, województwo warmińsko-mazurskie. Węzeł znajduje się w km 394+135 drogi ekspresowej jednojezdniowej S22, lokalizacja: X: 700672,89, Y: 534568,79. Droga obsługuje ruch na odcinku węzeł Elbląg Wschód – Grzechotki (granica państwa) oraz ruch drogi wojewódzkiej nr 509. Na rys. 1 przedstawiono mapę poglądową z lokalizacją węzła drogowego.

Do infrastruktury drogowej wymagającej zasilania energią elektryczną na węźle Wilkowo należą oświetlenie drogowe ciągu głównego drogi krajowej S22 oraz łącznic z drogą wojewódzką DW 509, kamery drogowe oraz stacja meteorologiczna. Oświetlenie obiektu zapewnia 71 szt. opraw drogowych LED o łącznej mocy wynoszącej 5,31 kW. Zasilanie oświetlenia drogowego realizowane jest z przyłącza elektroenergetycznego OSD. Pomiar energii elektrycznej znajduje się w złączu kablowo-pomiarowym o mocy przyłączeniowej wynoszącej 12 kW i zabezpieczeniu przedlicznikowym 20 A. Układ zasilania wyposażony jest w aparaty i urządzenia odpowiedzialne za monitorowanie i sterowanie oświetleniem (fot. 1).

Dodatkowo w celu uniknięcia konieczności ponoszenia kosztów za wprowadzanie mocy biernej pojemnościowej do sieci elektroenergetycznej zainstalowano baterię trzech dławików kompensujących o indukcyjności Ln = 253 mH każdy (fot. 2).

MAU_1-2...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.