A1: odcinek A od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów
Opis zamówienia
Początkowa część dokumentowanego odcinka A pokrywa się z istniejącą autostradą A1. Która od węzła Bełchatów przechodzi na drogę krajową nr 1 Warszawa–Katowice. W ramach zadania powstaje niespełna 16-kilometrowy odcinek autostrady. Posiadający dwie jezdnie – po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pas awaryjny. Roboty drogowe przeprowadzone zostały w zakresie zaprojektowania i wykonania konstrukcji nawierzchni z warstwą nawierzchniową z betonu cementowego na autostradzie (Trasa Główna). Oraz konstrukcji nawierzchni z górnymi warstwami z mieszanki mineralno-asfaltowej na dojazdach do obiektów inżynierskich, na łącznicach, drogach poprzecznych oraz drogach obsługujących przyległy teren. Zakres robót obejmuje również budowę elementów bezpieczeństwa. Takich jak oznakowanie, urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych, ogrodzenia i 15 przejść dla zwierząt, 12 przepustów o funkcji ekologicznej oraz elementy zieleni dogęszczającej.
Węzeł Bełchatów
W ramach odcinka A powstaje węzeł Bełchatów o typie łącznicy 8 x P1, kategorii ruchu KR6 i prędkości projektowej 40-50 km/h. Szerokość podstawowa jezdni wraz z opaskami wynosić będzie 6 m, a szerokość opaski wew/zew równać się będzie 1 m/0,5 m.
Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA w Łodzi
fot. GDDKiA Oddział w Łodzi
Przeczytaj również: Remont 20 km odcinka trasy A2
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Grzegorz Zbierański, Dyrektor Kontraktu, Budimex SA
Ze względu na otoczenie budowy tego odcinka, byliśmy zmuszeni prowadzić ruch technologiczny wyłącznie w obszarze terenu budowy, bez możliwości wykonania zjazdu z czynnego pasa ruchu. By prowadzić prace w sposób bezpieczny w pierwszym etapie budowy wybudowaliśmy po obu stronach budowanej A1 w sumie ok. 30 km dróg technologicznych.
Kolejnym wyzwaniem był fakt, że na naszym odcinku były do przebudowy dwa duże węzły drogowe – węzeł Piotrków Trybunalski Zachód–A1/S8 oraz węzeł Piotrków Trybunalski Południe–A1/DK74. Musieliśmy wdrażać wiele etapów czasowej organizacji ruchu. Do tej pory wprowadziliśmy 70 takich tymczasowych organizacji ruchu. Warto również wspomnieć o konieczności wyburzenia 14 obiektów typu WA i WD przy czynnym ruchu autostradowym. Przeprowadziliśmy analizę zagrożeń i uzyskaliśmy zgodę od Zamawiającego na dwa weekendowe zamknięcia odcinka A1. Było to konieczne, aby prace zostały wykonane na najwyższym poziomie bezpieczeństwa i przy najlepszej efektywności. Największym wyróżnikiem tej budowy drogowej jest fakt pracy podczas otwartego ruchu autostradowego. To spore wyzwanie logistyczne. Należało skoordynować prace na budowie tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Wprowadzono szereg dodatkowych szkoleń dla pracowników, którzy wykonywali prace przy czynnym ruchu publicznym. Zorganizowano specjalistyczny Patrol, który funkcjonuje 24h/dobę. Jest on w stałym kontakcie ze służbami ratowniczymi oraz służbami utrzymaniowymi GDDKiA. Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek nasz i GDDKiA wprowadziła odcinkowy pomiar prędkości. Była to nowa sytuacja, aby pomiar prędkości obowiązywał na budowie, natomiast po próbnych pomiarach okazało się, że 99% kierowców przekraczało prędkość – to była jedyna możliwa decyzja. Wprowadzone rozwiązanie uspokoiło i upłynniło jazdę, ale przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo uczestników ruchu i pracowników budowy. Liczba kierowców przekraczających dopuszczalne prędkości spadła o ponad 70%. W trakcie trwania kontraktu wykonaliśmy szereg analiz i badań, które pozwoliły podjąć Inwestorowi decyzję o dobudowie trzeciego pasa ruchu na naszym odcinku oraz o zmianie zakresu robót z remontów wiaduktów na wyburzenie i wzniesienie zupełnie nowych obiektów. Praca z Budimeksem to praca ze specjalistami, którzy na bieżąco analizują działania na kontrakcie i proponują rozwiązania najlepsze dla efektywnej realizacji inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II
W przypadkach pęknięć na powłoce ochronnej można z łatwością odspoić powłokę wraz ze skorodowanym betonem (fot. 3 g). Do oceny odspojonej powłoki ochronnej pobrano próbkę o powierzchni ~9 x 10 cm, pokazaną na fot. 4. Grubość powłoki ochronnej wyznaczono przez pomiar suwmiarką, uzyskując oszacowanie w wymiarze ~1,8 mm. Połączenie powierzchni powłoki ochronnej z betonem było przynajmniej dobre. Odspojenie fragmentu powłoki było możliwe za pomocą ostrego narzędzia. Przedmiotowy fragment powłoki ...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...