Zwiększenie funkcjonalności połączeń drogowych z S14
Ogłoszono przetarg na budowę łącznika od węzła Aleksandrów Łódzki do ulicy Szczecińskiej w Łodzi. W drugim przypadku przetarg dotyczy opracowania wstępnej dokumentacji na rozbudowę węzła Emilia, czyli docelowego połączenia autostrady A2, drogi ekspresowej S14 i drogi krajowej 91.

Łącznik z ulicą Szczecińską
To bardzo istotny element infrastruktury, pozwalający połączyć węzeł Aleksandrów Łódzki z zachodnią częścią Łodzi, w tym z ogromnym osiedlem Teofilów, gdzie znajduje się także duży obszar przemysłowy. Łącznik to wygodny i nowoczesny dwujezdniowy odcinek w ciągu DK72 o długości 1,1 km, który radykalnie poprawi nie tylko układ komunikacyjny w obrębie węzła Aleksandrów Łódzki ale również przejezdność w zachodniej części miasta. Przewiduje się, że prace budowlane potrwają 11 miesięcy od chwili podpisania umowy, bez uwzględnienia okresów zimowych.
Rozbudowa węzła Emilia
Obecny kształt i rozwiązania na węźle Emilia nie są rozwiązaniami docelowymi, stąd decyzja o jego rozbudowie. Niezbędne więc staje się zaprojektowanie, w pełni nowego węzła Emilia, zapewniającego bezpośrednie powiązanie autostrady A2 z drogą ekspresową S14. Konieczna będzie tu budowa blisko kilometrowego, dwujezdniowego odcinka drogi S14 do DK91 oraz bezpośrednich łącznic do autostrady A2. To rozwiązanie otworzy nowe możliwości przenoszenia ruchu samochodowego na kierunku północ – południe na wysokości Łodzi, a tym samym usprawni połączenie autostrady A2 z drogą ekspresową S8.
Pierwsze działania
Aby opracować koncepcję programową dla nowego węzła niezbędne będzie zweryfikowanie warunków geologicznych i prace archeologiczne. Przygotujemy również materiały konieczne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. GDDKiA zaplanowała inwestycję w systemie Projektuj i buduj.
źródło i fot.: GDDKiA
Przeczytaj również: Rusza budowa obwodnicy Chełma w ciągu S12
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” omawia szczegóły pracy Komitetu Technicznego TC 4.5, który skupia się na dekarbonizacji w budowie i utrzymaniu dróg. Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza dwutlenku węgla, związanych z całym cyklem życia infrastruktury drogowej. To obejmuje ws...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Zielone zamówienia. Czy europejski kompas wciąż wskazuje zielony kierunek?
Wraz z początkiem roku na nowo rozgorzała dyskusja na temat europejskiej polityki klimatycznej. Marginalizacja ekologii w celach polskiej prezydencji w UE, wycofanie się Stanów Zjednoczonych z ONZ-owskiego porozumienia paryskiego w sprawie klimatu, wreszcie podkreślenie konieczności uproszczenia regulacji unijnych przez Komisję Europejską skłania do zadania pytania, czy to początek końca polityki klimatycznej? Ekologia i zielone zamówienia wciąż wzbudzają wiele emocji i są postrzegane głównie...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych
W artykule omówiono sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych, skupiając się na dwóch głównych maszynach: rozkładarkach mas mineralno-bitumicznych oraz walcach drogowych. Współczesne budownictwo drogowe wymaga zastosowania zaawansowanego sprzętu, który umożliwia skuteczną budowę oraz konserwację nawierzchni mineralno-bitumicznych. Jednym z kluczowych elementów tego procesu są maszyny, które pozwalają na precyzyjne i efektywne wykonanie poszczególnych etap...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...