Zastosowanie technologii Trenchmixing do posadawiania obiektów inżynierskich i realizacji konstrukcji oporowych

Posadowienie nasypów i obiektów inżynieryjnych

Ściany gruntobetonowe świetnie nadają się do wzmacniania podłoża obiektów liniowych jak nasypy komunikacyjne i z powodzeniem znalazły zastosowanie zarówno w nasypach kolejowych, jak i drogowych o wysokości nawet kilkunastu metrów. W posadowieniach podpór mostowych możliwe jest połączenie czterech funkcji: wzmocnienie podłoża, odcięcie podpory od wpływu wody gruntowej lub nurtowej, zabezpieczenie skarpy wykopu fundamentowego i szalunek tracony dla fundamentu. Przykład takiego rozwiązania pokazano na fot. 6. Widać na nim rusztowe wzmocnienie pod fundamentem oraz zabezpieczenie wykopu.

Projektowanie konstrukcji obejmuje: dobór grubości, wytrzymałości i geometrii wzmocnienia w oparciu o analityczne sprawdzenie SGN STR w konstrukcji wzmocnienia. W pierwszej kolejności określenie maksymalnych oddziaływań od obiektu na podłoże i na tej podstawie określenie stopnia wzmocnienia. Praktyka wskazuje, że przy głębokościach paneli powyżej 5 m posadowienie w warstwach niespoistych co najmniej średnio zagęszczonych lub spoistych twardoplastycznych spełnia warunki stanów granicznych. Weryfikacja przy wykorzystaniu obliczeń numerycznych, dla obiektów liniowych – 2D, pozostałe – 3D. Panele gruntobetonowe odwzorowywane są elementami objętościowymi o liniowo sprężysto-plastycznym modelu konstytutywnym z kryterium wytężeniowym Coulomba-Mohra i warunkiem maksymalnego naprężenia rozciągającego. Między panelami a gruntem i między panelami a podporą wprowadzone są elementy kontaktowe. Rys. 1 przedstawia modele numeryczne przykładowych wzmocnień zrealizowanych w technologii CDMM.

Ściany oporowe/zabezpieczenie wykopów

Ściany oporowe wykonywane w technologii CDMM jako konstrukcje tymczasowe ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.