Zastosowanie technologii Trenchmixing do posadawiania obiektów inżynierskich i realizacji konstrukcji oporowych

Do chwili obecnej zrealizowano już w oparciu o technologię FGB kilkanaście obiektów budownictwa mostowego, drogowego, kolejowego i kubaturowego, a Urząd Patentowy RP przyznał patent nr P.235350 na technologię FGB.

Ograniczeniem konstrukcyjnym klasycznych trenczerów jest potrzeba wykonania w ścianie wstępnej części rozbiegowej wynikającej z zacinania miecza w grunt z ćwierć obrotu. Drugim mankamentem jest wykonywanie ściany między gąsienicami maszyny. Obydwa mankamenty niweluje narzędzie geotechniczne TFoW (Trenchmixing Front of Wall), pozwalające na pionowe wprowadzanie do gruntu miecza trenczmiksera, co znakomicie ułatwia prowadzenie prac na ograniczonym terenie budowy.

Narzędzie to, zamocowane na palownicy z obrotowym masztem, pozwala na pracę w ostrej granicy działki, pracę w odległości ok. 20 cm od istniejących ścian budynku (stąd nazwa urządzenia) oraz wykonywanie skomplikowanych kształtów obudów wykopów czy złożonych rusztów przestrzennych do posadowienia obiektów inżynierskich. Narzędzie to uzyskało patent nr P.236892 oraz otrzymało ex aequo drugą nagrodę w skali kraju – wyróżnienie w kategorii „Wspólny produkt przyszłości instytucji szkolnictwa wyższego i nauki oraz przedsiębiorcy” w konkursie „Polski Produkt Przyszłości” organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przykład narzędzia w trakcie pracy pokazano na fot. 2.

Bardzo dobre wymieszanie gruntu z zaczynem cementowym i uzyskanie pełnej homogeniczności mieszaniny pozwoliło na stworzenie kolejnej odmiany technologii – ściany ESS. Polega ona na wprowadzaniu do świeżej mieszanki gruntobetonowej odpowiednio zaprojektowanych koszy zbrojeniowych z wykorzystaniem do obliczeń zmodyfikowanych założeń teorii żelbetu. Rozwiązanie takie jest ekonomicznie uzasadnioną alternatyw...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.