Zarządzanie drogami krajowymi na terenach objętych wpływem podziemnej eksploatacji górniczej

Krótko o budowie drogi S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

Zanim przejdziemy do zasadniczej części artykułu, skrótowo opiszę jedną z ciekawszych inwestycji realizowanych w najbliższych latach przez GDDKiA o. Katowice. Dotyczy ona dwóch odcinków drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielsko-Białą (rys. 2):

  • odc. I Mysłowice (węzeł Kosztowy) – Oświęcim (do węzła Oświęcim) wraz z obwodnicą Bierunia o długości 12,865 km oraz 2,100 km obwodnicy Bierunia, z czego ponad 9 km na tereny i obszary górnicze;
  • odc. II Oświęcim (węzeł Oświęcim) – Dankowice o długość 15,165 km, z czego ponad 8,5 km przez tereny i obszary górnicze.

Droga budowana jest w formule „projektuj i buduj” (PB), na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU). Pomimo wieloletniego doświadczenia katowickiego oddziału w budowie dróg na terenach górniczych będzie to pierwsza inwestycja realizowana w formule PB w tak rozległym zakresie na terenach górniczych.

W związku ze skomplikowanymi warunkami gruntowymi w PFU wskazano jedynie ogólne założenia do projektowania na terenach górniczych:

  • wzmocnienie podłoża gruntowego i zapewnienie stateczności skarp wykopów i nasypów;
  • zabezpieczenia drogi przed wpływami eksploatacji górniczej;
  • konstrukcja zabezpieczenia drogi musi przenieść prognozowane deformacje w sposób gwarantujący niezmienność parametrów geometrycznych drogi (np. spadki poprzeczne, podłużne) oraz sprawność odwodnienia;
  • projektowanie indywidualne konstrukcji drogi lub jej elementów na terenach górniczych;
  • wskazanie docelowej konstrukcji nawierzchni z katalogu TKNPiP GDDKiA; przyjęto na terenach górniczych nawierzchnię podatną.

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.