Reklama

Zarządzanie drogami krajowymi na terenach objętych wpływem podziemnej eksploatacji górniczej

W materiale przedstawiono zarys problematyki zarządzania drogami krajowymi na terenach objętych wpływem podziemnej eksploatacji górniczej na przykładzie dróg zarządzanych przez GDDKiA Katowice

Cofnijmy się o 320 mln lat. Karbon, era paleozoiczna, znajdujemy się w rozległym obniżeniu zwanym zapadliskiem górnośląskim, w strefie przybrzeżnej, na podmokłych i bagnistych terenach porośniętych wiecznie zieloną puszczą karbońską. Klimat jest gorący i wilgotny, dominuje jedna pora roku – lato. Właśnie w takich warunkach powstawał torf, który pod wpływem temperatury i ciśnienia na przestrzeni milionów lat przeobrażał się w węgiel brunatny. A następnie w węgiel kamienny. Uwarunkowania geologiczno-klimatyczne oraz ekonomiczno-społeczne doprowadziły do rozpoczęcia w połowie XIX wieku intensywnej eksploatacji węgla kamiennego na terenie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.

Ponad 170-letnia historia górnictwa nie pozostała bez wpływu na krajobraz. Świadczą o tym miejsca, w których teren obniżył się o ponad 20 m na przestrzeni ostatnich 100 lat. Wieloletnie deformacje powierzchni z codziennej perspektywy są niezauważalne, jednak, będąc świadomym tego zjawiska, można stwierdzić, że droga jak rzeka – dwa razy nie przejedziesz tej samej, pomimo że na pierwszy rzut oka wydaje się stabilnym obiektem.

Rys. 1. Sieć drogowa województwa śląskiego na tle terenów i obszarów górniczych

Defor...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.