Wyniki Konkursu na Najlepiej Oświetloną Gminę i Miasto 2022 Roku oraz Najlepszą Inwestycję Oświetleniową 2022 Roku!
Komisja Konkursowa w wyniku szczegółowej analizy materiałów z wizytowanych inwestycji oświetleniowych i wnikliwej dyskusji przyznała następujące nagrody w 24 edycji Konkursu.
Nagroda Główna
Nagrodę Główną przyznano Zarządowi Dróg Miejskich w Warszawie oraz firmie Lug Light Factory Sp. z o. o. – producentowi i dostawcy opraw SAVA, montowanych na latarniach, oraz opraw Urbano i Urbino na wysokich masztach – za modernizację oświetlenia ulicznego ponad 300 ulic na terenie miasta stołecznego Warszawa.
Tytuł „NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2022 ROKU”
Równocześnie tytuł „NAJLEPIEJ OŚWIETLONEJ GMINY I MIASTA 2022 ROKU” otrzymało miasto stołeczne Warszawa, reprezentowane w Konkursie przez Zarząd Dróg Miejskich.
Zgłoszona inwestycja oświetleniowa to wynik zarówno bardzo dobrze opracowanych i przemyślanych warunków zamówienia, skonsultowanych z Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego, jak i profesjonalna realizacja tych warunków przez wykonawcę opraw oświetleniowych, firmę Lug Light Factory Sp. z o. o. W ramach realizacji zamówienia firma Lug Light Factory Sp. z o. o. opracowała, zgodny z zamówieniem, nowy, certyfikowany typ oprawy –SAVA. Firma LUG wykonała dla każdej z ulic objętych zamówieniem pełne obliczenia oświetleniowe, na podstawie których dobrany został rozsył strumienia świetlnego poszczególnych opraw oświetleniowych. Dostarczono oprawy oświetleniowe z jednoznacznym wskazaniem, na którym słupie oświetleniowym i w jaki sposób należy każdą z nich zamontować. Komisja ocenia uzyskany efekt oświetleniowy jako bardzo dobry, przekraczający w wielu miejscach wymagania normatywne. Przy aktualnych cenach energii elektrycznej przeprowadzona inwestycja oświetleniowa powinna pozwolić na szybki zwrot kosztów inwestycyjnych.
Nagroda specjalna im. Alicji Peczyńskiej
Komisja przyznała także firmie Lug Light Factory Sp. z o.o. Nagrodę Specjalną im. Alicji Peczyńskiej – za nieprzeciętne i niestandardowe rozwiązania oświetleniowe w zakresie zaprojektowania, doboru i dostawy opraw oświetleniowych przeznaczonych do modernizacji oświetlenia ulicznego miasta.
Pani mgr inż. Alicja Peczyńska była ekspertem techniki świetlnej w zakresie oświetlenia zewnętrznego, wychowawcą kilku pokoleń polskich oświetleniowców. Przez wiele lat była członkiem Prezydium Polskiego Komitetu Oświetleniowego, Przewodniczącą Komisji Oświetlenia Drogowego, a w latach 1987-90, Przewodniczącą PKOśw. Promowała nowe rozwiązania, zwracając uwagę nie tylko na potrzebę spełnienia wymagań określonych w normach, ale też zapewnienie dobrego komfortu widzenia.
Tytuł NAJLEPSZEJ INWESTYCJI OŚWIETLENIOWEJ 2022 Roku
Tytuł NAJLEPSZEJ INWESTYCJI OŚWIETLENIOWEJ 2022 Roku przyznano firmie Luxon Sp. z o. o. – za modernizację oświetlenia LED dla zakładów CIECH Soda Polska w Janikowie oraz Inowrocławiu.
Komisja wzięła pod uwagę zarówno zakres inwestycji, jak i osiągnięty rezultat oświetleniowy.
Wymieniono 14000 opraw oświetleniowych w halach produkcyjnych, pomieszczeniach administracyjno-biurowych i socjalnych oraz na terenie zewnętrznym, uzyskując wymagane poziomy oświetlenia. Wymianę prawie 12000 opraw w pomieszczeniach produkcyjnych wykonywano bez przerywania procesów produkcyjnych, które trwają 24 godziny na dobę w warunkach wysokiej temperatury, dużego zapylenia i unoszących się w powietrzu oparów substancji chemicznych. Warto przy tym podkreślić, że modernizację przeprowadzono w ciągu zaledwie 6 miesięcy – co wymagało niezwykle dobrej organizacji pracy i zaangażowania ze strony pracowników firmy Luxon Sp. z o.o. Uzyskane oszczędności rocznego zużycia energii w wysokości 10000 MWh mogą być dla innych zakładów produkcyjnych wiarygodnym przykładem konieczności wymiany oświetlenia na nowoczesne, energooszczędne oświetlenie LED.
W kategorii OŚWIETLENIE DRÓG I TERENÓW PUBLICZNYCH:
I nagrodę przyznano Gminie Miejskiej Legionowo – za oświetlenie drogi nr 61 Warszawa-Ostrołęka na odcinku przejścia przez Legionowo.
W ramach rozbudowy drogi, w obszarze jej przejścia przez Legionowo, zrealizowano oświetlenie ponad 1600-metrowego odcinka z użyciem energooszczędnych opraw drogowych ze źródłami światła LED. Uzyskano idealne normatywne parametry oświetlenia, doskonały poziom luminancji oraz bardzo dobrą równomierność. Zrealizowana inwestycja zwiększa bezpieczeństwo użytkowników drogi i stanowi nowoczesne, zasługujące na uznanie rozwiązanie.
W kategorii OŚWIETLENIE ZEWNĘTRZNE: TERENÓW MIEJSKICH I PUBLICZNYCH, TERENÓW REKREACYJNYCH, PARKÓW I OGRODÓW ORAZ MAŁEJ ARCHITEKTURY:
I miejsce przyznano Gminie Korycin – za oświetlenie plaży nad zalewem w Korycinie wraz z infrastrukturą rekreacyjną.
Zaprezentowana inwestycja oświetleniowa wyróżnia się w aspekcie funkcjonalnym i estetycznym. Jest elementem kreującym przyjazną, bezpieczną oraz ciekawą przestrzeń dla mieszkańców gminy Korycin oraz gmin sąsiednich. Odpowiedni dobór oświetlenia znakomicie podkreśla walory rekreacyjne i użytkowe obiektu. Zdaniem Komisji zaprezentowane instalacje oświetleniowe wykonane zostały w sposób przemyślany, spójny, z użyciem nowych technologii – przez co zapewniają wysoki komfort funkcjonalny i użytkowy obiektu.
II miejsce otrzymuje Gmina Miejska Legionowo – za oświetlenie integracyjnej przestrzeni rekreacyjnej na terenie osiedla „Jagiellońska” w Legionowie.
Przestrzeń rekreacyjną na terenie osiedla „Jagiellońska” zaprojektowano i wykonano
z przeznaczeniem dla mieszkańców Legionowa do wspólnego spędzania czasu. Na wydzielonym wśród bloków mieszkalnych skwerze usytuowano plac zabaw dla dzieci, urządzenia siłowni plenerowej dla dorosłych oraz elementy małej architektury takie jak altanki, ławeczki, stanowiska piknikowe itp. Wszystkie elementy zostały starannie oświetlone oprawami oświetleniowymi dostosowanymi do charakteru przestrzeni. Zastosowano oprawy parkowe na słupach, niskie słupki oświetleniowe oraz linie świetlne. Oświetlenie całej przestrzeni jest spójne, zapewnia duży komfort widzenia i podkreśla charakter oświetlanego obszaru. Dobrze oświetlona przestrzeń rekreacyjna sprzyja zabawie, relaksowi i integracji lokalnej społeczności.
W kategorii OŚWIETLENIE WEWNĘTRZNE
I miejsce przyznano firmie Wojnarowscy Sp. z o.o. – za oświetlenie salonu samochodowego Ferrari & MASERATI z częścią restauracyjną.
Oświetlenie salonu samochodowego zostało dostosowane do jego szczególnego charakteru, z dużą dbałością o wysoką jakość opraw oświetleniowych i estetykę rozwiązań. Zadbano o zastosowanie opraw o odpowiednim współczynniku oddawania barw, aby w obszarach, gdzie odwzorowanie koloru eksponowanych samochodów ma szczególne znaczenie, uzyskać ich rzeczywisty kolor. W miejscach ekspozycji zastosowano powierzchnie świecące, uzupełnione oświetleniem punktowym i liniami świetlnymi. Zastosowane sterowanie oświetleniem pozwala na uzyskanie różnych konfiguracji oświetlenia, dla różnych obszarów salonu, stosownie do zmieniającej się ekspozycji. Oświetlenie zapewnia duży komfort widzenia i wydobywa istotne elementy eksponowanych pojazdów. Uzyskano efekt na najwyższym poziomie profesjonalizmu.
Serdeczne gratulacje i wyrazy największego uznania!
źródło i fot.: PZPO
Przeczytaj również: A1 zostanie poszerzona
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...