Reklama

Zakres odporności ogniowej tuneli – wymagania

Krzywe tunelowe

Istotną rolą z punktu widzenia bezpieczeństwa pożarowego jest przypisanie właściwego scenariusza pożarowego, w tym krzywej opisującej temperaturę w czasie. W obowiązujących do sierpnia 2019 r. aktach prawnych w Polsce [12] mieliśmy przypisane nierzeczywiste krzywe, prawidłowe dla pożaru w budynkach (N), ale nie tunelach (RWS, RABT). Istotą problemu były znacznie niższe temperatury (rys. 1) w stosunku do realnie pomierzonych podczas badań ogniowych w tunelach. Takie rozwiązanie uważano za zwiększające ryzyko wystąpienia katastrofy obudowy tunelu na skutek pożaru.

MOS_1_21_budownictwo_tunelowe_WYMAGANIA_Z_ZAKRESU_ODPORNOSCI_OGNIOWEJ_TUNELI_RYS_1Rys. 1. Porównanie krzywych pożarowych

Na świecie mamy kilka krzywych przypisanych pożarom w tunelach. Najbardziej rozpowszechniona, np. w Holandii, USA, we Włoszech czy w Austrii, jest krzywa RWS opracowana w Holandii w miejscowości RijksWaterSttat przez laboratorium badawcze TNO w 1979 r. Zakłada ona pożar cysterny z paliwem o obciążeniu ogniowym 300 MW przez 120 minut. Zakłada również osiągnięcie maksymalnej temperatury 1350oC. Inną grupą krzywych są obowiązujące w Niemczech, ale i uwzględniane w Chinach, krzywe RABT, które w pierwszych 5 minutach pożaru osiągają 1200oC. Krzywe te powstały w wyniku programu naukowego Eureka Project. Generalnie zarówno przed pożarem, jak i po tragicznym pożarze w tunelu pod Mount Blanc zrealizowano kilka dużych projektów badawczych, m.in. Eureka FireTun 1990-1992 czy projekt badawczy UpTun,...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.