Wizyta Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego w powiecie szamotulskim
Zakres prac obejmował między innymi:
- wzmocnienie konstrukcji i wykonanie nowej nawierzchni jezdni
- budowę: -chodników, -ścieżki pieszo-rowerowej, -zjazdów do posesji
- poprawę odwodnienia
- wykonanie oznakowania.
W planach pozostaje jeszcze do wykonania III etap remontu ul. Chrobrego na odcinku o długości 228 metrów od przejazdu kolejowego do skrzyżowania ul. Dworcowej, Jana Pawła II i Wojska Polskiego. Szacowany koszt (według kosztorysu z 2016 r.) to ok. 1,1 mln zł.
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu w 2022 roku na DW 184 realizuje również:
- awaryjną naprawdę drogi wojewódzkiej nr 184 w Szamotułach – wzmacnianie podłoża celem likwidacji osiadań nasypu drogowego
- Koszt: ponad 3 mln złotych
- Termin zakończenia robót: sierpień br.
- budowę nowego przepustu w Szczepankowie (gmina Ostroróg)
- Koszt: 1,4 mln złotych
- Termin zakończenia robót: wrzesień br.
Budowa obwodnicy Szamotuł
Trwają przygotowania do budowy obwodnicy Szamotuł. W tym celu w 2018 i 2019 r. zawarto umowy na opracowanie dwóch projektów koncepcyjnych: w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184 Wronki – Ostroróg – Szamotuły – S 11 (węzeł Napachanie) i w ciągu drogi wojewódzkiej nr 187 Pniewy – Szamotuły – Oborniki – Murowana Goślina. Natomiast w grudniu 2021 r. Województwo Wielkopolskie uzyskało dofinansowanie w wysokości 50% wartości inwestycji z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych.
- Wartość zadania: 99,2 mln zł
- Uzyskane dofinansowanie: 49,6 mln zł
- Długość odcinka: ok. 10 km
- Lata realizacji: 2024-2026.
Kalendarium:
- Sierpień 2018 r. – podpisanie umowy na opracowanie koncepcji projektowej dla DW 184 wraz
z uzyskaniem decyzji środowiskowej - Wrzesień 2019 r. – podpisanie umowy na opracowanie koncepcji projektowej dla DW 187 wraz
z uzyskaniem decyzji środowiskowej - Lipiec 2021 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej dla DW 187
- Listopad 2021 r. – zakończenie opracowania koncepcyjnego dla DW 187
- Marzec 2022 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej dla DW 184.
Podstawowe wytyczne do projektów koncepcyjnych to m.in.:
- klasa drogi: G
- kategoria ruchu: KR 5
- nośność drogi: 115 kN
- szerokość jezdni: 7 m.
Budowa obwodnicy Wronek
- Stan zaawansowania robót: 85%
- Wartość zadania: 82,1 mln zł
- Dofinansowanie UE: 66,5 mln zł
- Termin realizacji: czerwiec 2022 r.
- Wykonawca:Konsorcjum Colas Polska Sp. z o.o. (lider) i Most Sp. z o.o. (partner).
źródło i fot.: WZDW w Poznaniu
przeczytaj również: W Obornikach powstanie nowy most kolejowy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...