Wiadukt drogowy w Jaworznie zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym
Dzięki inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększył się poziom bezpieczeństwa na linii kolejowej Katowice – Kraków. Nowy wiadukt drogowy w Jaworznie Ciężkowicach zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Prace o wartości ponad 54 mln zł, dofinansowane są z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kierowcy, rowerzyści i piesi od jutra skorzystają z wiaduktu drogowego, który powstał w Jaworznie Ciężkowicach nad linią kolejową Katowice – Kraków. 70-metrowy obiekt z chodnikiem i ścieżkami rowerowymi zastąpił przejazd w ciągu ul. Ciężkowickiej. Nowy obiekt zwiększa bezpieczeństwo, usprawnia komunikację drogową i skraca czas przejazdu na drugą stronę miasta.
– Efektem realizowanych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko krótsze podróże i większa dostępność oraz komfort i przewidywalność kolei, ale także rozwiązania sprzyjające bezpiecznej i sprawnej komunikacji. Również w Jaworznie, podobnie jak w całej Polsce, kolejne nowe bezkolizyjne skrzyżowanie poprawi warunki życia mieszkańców – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Bezpieczeństwo to jeden z priorytetów zarządcy infrastruktury. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują również z samorządami przy budowie bezkolizyjnych skrzyżowań. Także w Jaworznie efektywnie wykorzystaliśmy środki unijne, aby zapewnić większe bezpieczeństwo na kolejowej trasie oraz przygotować bezpieczniejszą i sprawniejszą komunikację w regionie – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Poprawiono także dostępność do kolei. Wiadukt został wybudowany nad przystankiem Jaworzno Ciężkowice. Dostęp na perony ułatwiają windy i schody. Na wiadukcie wybudowano przystanki autobusowe, dzięki czemu podróżni mogą wygodnie przesiąść się z komunikacji miejskiej do pociągu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Miastem Jaworzno zrealizowały inwestycję pn. „Budowa obiektów inżynieryjnych wraz z likwidacją przejazdów kolejowo – drogowych w poziomie szyn na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków na linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny” w ramach zadania „Modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”. Wartość prac to ponad 54 mln zł netto. Projekt dofinansowano w ramach unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Większy poziom bezpieczeństwa na linii Jaworzno – Kraków
PLK SA zwiększają bezpieczeństwo na styku kolei oraz dróg poprzez zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Bezpieczniejsze podróże koleją na linii Katowice – Kraków oraz lepszą komunikację w mieście zapewniają wiadukty drogowe m.in. w Jaworznie Szczakowej przy ul. Bukowskiej, w Jaworznie w dzielnicy Pieczyska i Balinie. Nowe obiekty pozwalają na swobodny przejazd pociągów. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa na linii kolejowej. Usprawnił się ruch na drogach. Skrócił się czas przejazdu na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami.
źródło i fot.: PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Wybrano projektantów dla przedłużenia drogi S8 w Łódzkiem
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...