Urządzenia dylatacyjne – klasyfikacja

Mechaniczno-asfaltowe urządzenia dylatacyjne

Pokrewne do bitumicznych przekryć dylatacyjnych rozwiązanie przeznaczone jest do zabezpieczenia szczeliny dylatacyjnej i również jest zabudowane całkowicie w nawierzchni drogowej. Jest to szczelna dylatacja mostowa składająca się z mieszanki mineralno-asfaltowej, modyfikowanej polimerami, a dodatkowo posiada wzmocnienie w postaci elementów stalowych zakotwionych do konstrukcji obiektu kątowników, pomiędzy którymi rozciągnięty jest system sprężyn. Zastosowanie elementów mechanicznych pozwala na przenoszenie nominalnie dwukrotnie większych przemieszczeń w stosunku do typowej dylatacji asfaltowej oraz zwiększa odporność na koleinowanie dylatacji. Rejon ich zastosowania jest z zasady analogiczny do bitumicznych przekryć dylatacyjnych.

Blokowe urządzenia dylatacyjne

Przeznaczone do przenoszenia całkowitych przemieszczeń krawędzi szczeliny dylatacyjnej obiektu mostowego nieprzekraczających 330 mm. Zasadniczą część urządzenia stanowi panel dylatacyjny, czyli konstrukcja wbudowywana w nawierzchnię mostową, mocowana do konstrukcji obiektu po obu stronach szczeliny dylatacyjnej. Panele zbudowano w formie grubych taśm z elastomeru z zatopionymi przy górnej i dolnej krawędzi blachami stalowymi. Przemieszczenia krawędzi szczeliny dylatacyjnej są kompensowane przez odkształcenia postaciowe bloków elastomeru pomiędzy zwulkanizowanmi blachami stalowymi. Panele występują w odcinkach o długości 1 lub 2 m i na budowie są łączone w ciągłą taśmę. Taśma mocowana jest do podłoża. Elementy blokowych urządzeń dylatacyjnych są produkowane fabrycznie. Można je montować np. w obiektach mostowych o konstrukcji betonowej, żelbetowej, sprężonej, zespolonej oraz stalowej.

Urządzenia blokowe z zas...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.