Trwałość i utrzymanie wieloprzęsłowych obiektów gruntowo-powłokowych z blach falistych

Błędy projektowe to przede wszystkim:

  • brak prawidłowego odwodnienia pachwin (przede wszystkim dreny o zbyt małym przekroju, wadliwe ukształtowanie „koryta” w pachwinie);
  • sposób ukształtowania górnej krawędzi fundamentu i sposób mocowania konstrukcji stalowej do betonowego fundamentu; wykonywanie pochylenia górnej krawędzi części betonowej za pomocą niezespolonego mechanicznie materiału (rys. 2a);
  • ukształtowanie ścian czołowych jako pochylonych w stosunku do konstrukcji z blach (fot. 6);
  • sposób kształtowania żeber usztywniających (brak wypełnienia żeber betonem);
  • rodzaj materiału zastosowanego do wypełnienia pachwin („sztywny” beton, o dużym skurczu);
  • brak prawidłowego zespolenia betonu w pachwinie blachami (odspajanie się betonu od blachy w wyniku skurczu i odkształceń termicznych, co prowadzi do powstania mikroszczeliny pomiędzy blachą a betonem wypełniającym).
Rys. 2. Przykładowe sposoby oparcia konstrukcji blach falistych na filarze betonowym i sposób odprowadzania wody ściekającej z konstrukcji stalowej (wg dokumentacji projektowej)

Błędy wykonawcze to przede wszystkim:

  • niestaranne ukształtowanie górnej krawędzi betonowego fundamentu (przeciwspadek w kierunku konstrukcji stalowej (fot. 8),
  • wadliwie wykonane wypełnienie nad fundamentem, w miejscu oparcia konstrukcji stalowej (rys. 2b),
  • niestaranne ułożenie lub/i uszkodzenie geomembrany nad konstrukcjami,
  • jeśli zaprojektowano żebr...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.