Trwałość i utrzymanie wieloprzęsłowych obiektów gruntowo-powłokowych z blach falistych
Wieloprzęsłowe konstrukcje gruntowo-powłokowe z blach falistych
Podstawowe zagrożenia obniżenia trwałości
W ostatnich kilkunastu latach powstało w Polsce nawet kilkadziesiąt wieloprzęsłowych gruntowo-powłokowych (głównie dwuprzęsłowych) obiektów z blach falistych [4]. Od czasu powstania wielu z nich upłynęło przynajmniej kilkanaście lat, co pozwala na wyciągnięcie wniosków co do wpływu sposobu ich ukształtowania i wykonania na ich trwałość. W przypadku obiektów wieloprzęsłowych wybudowanych przed kilkunastoma latami wystąpiły pewne problemy związane z eksploatacją, które stwarzają zagrożenie obniżenia trwałości. Na podstawie obserwacji wybudowanych kilkanaście lat temu i aktualnie eksploatowanych obiektów podjęto próbę wskazania projektantom i budowniczym, a także służbom utrzymaniowym tych obiektów prawdopodobnych przyczyn zaobserwowanych nieprawidłowości w ich pracy oraz uszkodzeń, które mają i mogą mieć wpływ na trwałość.
Źródło problemów związanych z eksploatacją i zaobserwowanych nieprawidłowości w eksploatacji i uszkodzeń nie jest na razie jednoznacznie zdefiniowane, jednak dotychczasowe obserwacje wskazują, że miejscami, które mają największy wpływ na obniżenie trwałości, są miejsca łączenia pojedynczych konstrukcji w obiekty wieloprzęsłowe. Zagrożenia te są przede wszystkim widoczne w obiektach, w których konstrukcje z blach falistych są oparte na fundamentach betonowych. W zasadzie takich problemów nie obserwuje się w przypadku obiektów wieloprzęsłowych wykonywanych z konstrukcji typu zamkniętego, bezpośrednio posadowionych na gruncie. Poczynione obserwacje wskazują, że główne źródło obniżenia trwałości jest związane z nieprawidłowym odwodnieniem przestrzeni pomiędzy sąsiednimi konstrukcjami.
Na to ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne
Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Zielone zamówienia. Czy europejski kompas wciąż wskazuje zielony kierunek?
Obieg zamknięty Kryterium obiegu zamkniętego również wpisuje się zarówno w odpowiedzialność biznesową, jak i ekologiczną. Koszty utylizacji produktów w ich końcowym cyklu życia mogą okazać się wysokie zarówno z perspektywy budżetu, jak i środowiska (problematyczne i kosztowne składowanie i recykling). Premiowanie produktów umożliwiających ich przetworzenie w 100% na nowe produkty oraz powstających z materiałów z recyklingu wpływa pozytywnie na środowisko. W przypadku niektórych materiałów, ja...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Rozdział mas ziemnych Rozdział mas ziemnych to działania projektowe i wykonawcze, które mają na celu wykonanie robót ziemnych przy minimalnych kosztach, z zachowaniem wymaganych projektem terminów i właściwej jakości robót. Dokonuje się tego na podstawie projektu technicznego budowli i obliczenia objętości mas ziemnych. Rozdział mas ziemnych sprowadza się zasadniczo do ustalenia: sposobu wykonywania wykopów i nasypów, ilości mas ziemnych do przemieszczenia oraz tego, w jakich kierunkach i na ...
Analiza wykorzystania instalacji fotowoltaicznych z magazynem energii do zasilania oświetlenia węzła drogowego, cz. I
Analizowany węzeł drogowy Obiektem poddanym analizie jest węzeł drogowy zlokalizowany w północno-wschodniej części kraju w miejscowości Wilkowo (Młynary), gmina Milejewo, powiat elbląski, województwo warmińsko-mazurskie. Węzeł znajduje się w km 394+135 drogi ekspresowej jednojezdniowej S22, lokalizacja: X: 700672,89, Y: 534568,79. Droga obsługuje ruch na odcinku węzeł Elbląg Wschód – Grzechotki (granica państwa) oraz ruch drogi wojewódzkiej nr 509. Na rys. 1 przedstawiono mapę poglądową z lok...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...