Reklama

Trwałość betonu barwionego

  • wytrzymałość na ściskanie zaprawy po 28 dniach względem zaprawy wzorcowej nie powinna być mniejsza niż o 8%,
  • zawartość substancji rozpuszczalnych w wodzie nie powinna być większa niż 0,5%,
  • zawartość chlorków rozpuszczalnych w wodzie nie większa niż 0,1%.

Ze względu na szczególne wymagania trwałościowe stawiane konstrukcjom betonowym do ich barwienia należy stosować tylko pigmenty odporne na środowisko alkaliczne, działanie promieniowania UV oraz warunków atmosferycznych. Na bazie wieloletniej praktyki autorzy sugerują wykorzystanie tylko pigmentów nieorganicznych. Głównym składnikiem większości kolorów są tlenki żelaza, mieszane w dowolnych proporcjach. Tlenki żelaza stosowane do barwienia betonu występują w różnych odmianach, powstających w zależności od warunków prowadzonego procesu technologicznego: Fe3O4 – pigment czarny, FeO(OH) – pigment żółty, Fe2O3 – pigment czerwony. Są to trzy podstawowe barwy stanowiące bazę do pozyskiwania szerokiego spektrum odcieni kolorystycznych (fot. 1). Zatem, jeśli mowa o kolorach pomarańczowych i brązowych, są one uzyskiwane poprzez połączenie ze sobą co najmniej dwóch pigmentów, np. żółtego i czerwonego. Ilości, jakie zostaną użyte do wymieszania, są zależne od pożądanego odcienia danego koloru i mogą być one dowolne.

W dalszej części artykułu autorzy dokonali krótkiej charakterystyki wpływu kilku czynników na wybarwienie betonu.

Wpływ koloru cementu i dodatków mineralnych

Wpływ koloru cementu jest szczególnie istotny w przypadku kolorów jasnych (żółty, pomarańczowy, zielony i niebieski), gdzie stosowanie cementów szarych skutkuje uzyskaniem kolorów stłumionych. Szczególnie widoczne jest to przy stosowaniu pigmentów żółty...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.