Studnie kanalizacyjne

  • grupa 1 (klasa A 15 – obciążenie badawcze 15 kN): powierzchnie przeznaczone wyłącznie dla pieszych i rowerzystów,
  • 2 (klasa B 125 – obciążenie badawcze 125 kN): drogi i obszary dla pieszych, powierzchnie równorzędne, parkingi lub tereny parkowania samochodów osobowych,
  • 3 (klasa C 250 – obciążenie badawcze 250 kN): dla zwieńczeń wpustów ściekowych usytuowanych przy krawężnikach,
  • 4 (klasa D 400 – obciążenie badawcze 400 kN): jezdnie dróg, utwardzone pobocza oraz obszary parkingowe,
  • 5 (klasa E 600 – obciążenie badawcze 600 kN): powierzchnie poddane dużym naciskom [5].

Wały są widocznym elementem sieci kanalizacyjnej z perspektywy użytkowników ulic. Dlatego oprócz pełnienia swojej podstawowej funkcji coraz częściej znajdują nowe zastosowania, tj. nośniki reklam czy przedstawienie atrakcji danego miasta (promocja miasta sama w sobie).

Piśmiennictwo

  1. Edel R.: Odwodnienie dróg. Warszawa 2000.
  2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.: Zalecenia projektowania, budowy i utrzymania odwodnienia dróg oraz przystanków komunikacyjnych. Warszawa 2009.
  3. Madryas C., Kolonko A., Wysocki L.: Konstrukcje przewodów kanalizacyjnych. Wrocław 2002.
  4. PN-B-10729:1992 Kanalizacja. Studzienki kanalizacyjne.
  5. PN-EN 124:2000 Zwieńczenia wpustów i studzienek kanalizacyjnych do nawierzchni dla ruchu pieszego i kołowego. Zasady konstrukcji, badania typu, znakowanie, sterowanie jakością.

przeczytaj również: Drogowe urządzenia zamknięte dla wsiąkania wody – cz. I

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.