STRABAG rozpoczyna budowę mostu na Sanie w Stalowej Woli
29 września w Stalowej Woli uroczyście wbito pierwszą łopatę pod budowę nowego mostu na rzece San. W uroczystości udział wzięli przedstawiciele rządu, władz samorządowych oraz parlamentarzyści.
STRABAG rozpoczyna budowę mostu na rzece San w Stalowej Woli, wraz z nowym fragment Drogi Wojewódzkiej 855. Nowa przeprawa powstanie nad rzeką San oraz Bukowa. Umowa o wartości 377,5 mln zł brutto na realizację tej inwestycji podpisana została z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich 6 września 2023 r.
Zakres robót obejmuje budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka DW 855 o długości 4,6 km, budowę mostu na rzece San oraz rzece Bukowa, budowę trzech wiaduktów drogowych oraz budowę obiektów inżynierskich – 5 przepustów.
Most będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie posiadać konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty wykonane będą w konstrukcji ramowej jednonawowej. Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tys. m3 betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.
Obiekt będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS. Rozwiązanie to jest rzadko stosowane w Polsce. Technologia MSS jest rozszerzeniem metody deskowania stacjonarnego o elementy ruchome (przejezdne). Deskowanie o odpowiedniej geometrii przesuwane jest wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę.
„Budowa drogi DW-855 Zaklików – Stalowa Wola z mostem na Sanie stanowi niewątpliwie wyzwanie inżynierskie. Konstrukcja mostu typu extradosed, zastosowana technologia MSS, rozpiętość przęseł oraz tereny zalewowe, na których powstawać będzie obiekt wymagają od zespołu realizującego dużego zaangażowania i odpowiedniej wiedzy technicznej oraz doświadczenia. Jestem przekonany, że zespół STRABAG sprosta temu wyzwaniu i zrealizujemy ten trzeci pod względem długości most w Polsce zgodnie z oczekiwaniami Zamawiającego i w zakładanym terminie.” – Waldemar Wójcik, Członek Zarządu STRABAG.
W ramach realizowanego zadania wybudowane będzie także oświetlenie, chodniki, ciągi pieszo- rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, płotki dla płazów oraz przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy. Inwestycja powstaje w ramach programu „Mosty dla regionów”, którego celem jest uzupełnienie lokalnej infrastruktury drogowej o brakujące przeprawy mostowe. Zakończenie realizacji planowane jest na listopad 2026 roku.
STRABAG to najbardziej zaangażowana w inwestycje samorządowe firma budowlana w Polsce, która jest także obecna na Podkarpaciu. Równolegle z budową nowego mostu na Sanie prowadzone są prace związane z rozpoczęciem budowy kolejnego odcina drogi ekspresowej S19. Trwają równie prace na budowie drogowego przejścia granicznego w Malhowicach k. Przemyśla, na granicy Polski z Ukrainą, którego oddanie planowane jest na pierwszy kwartał 2024 r.
STRABAG jest obecny na polskim rynku budowlanym od ponad 35 lat. Realizuje najbardziej prestiżowe i zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, inżynieryjnego i infrastrukturalnego. Jako generalny wykonawca oferuje swoje usługi w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska. Laboratoria należące do koncernu czuwają nad utrzymaniem najwyższych standardów jakości, prowadząc prace badawcze i wdrażając innowacyjne technologie. STRABAG posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz własne kopalnie kruszyw. Dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą specjalistów i najnowszej generacji parkiem maszynowym. Wysoki udział kapitału własnego powoduje, że firma jest stabilnym i pewnym partnerem dla inwestorów. W Polsce STRABAG zatrudnia ponad 6,5 tys. osób, a roczne obroty Grupy wynoszą ponad 8 mld PLN.
Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl.
Przeczytaj również: Zakończono przebudowę DW 921 w Kuźni Nieborowskiej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...