Stan techniczny mostów a propozycja nowych zasad oceny punktowej
Sposób oceny
Podstawowym elementem oceny stanu obiektu jest opis słowny. Należy w nim wskazać wszystkie elementy konstrukcji, których stan został uwzględniony przy ocenie cząstkowej poszczególnych elementów obiektu. O ostatecznej ocenie przydatności elementu lub obiektu do eksploatacji decydują dwa kryteria: kryterium nośności (N) i kryterium bezpieczeństwa ruchu (R). Jeśli któraś z tych ocen będzie negatywna (poniżej wymaganego poziomu), obiekt należy wyłączyć z eksploatacji lub wprowadzić ograniczenia w eksploatacji do czasu usunięcia wad. W ostateczności o ocenie stanu obiektu i warunkach eksploatacji decyduje ekspert (jego wiedza i doświadczenie), a nie wyniki oceny punktowej.
O przydatności użytkowej decydują kryteria 1 (N) i 2 (R). Do oceny przydatności konstrukcji do eksploatacji bierze się pod uwagę najniższą ocenę z kryteriów 1 (N) i 2 (R). Kryterium 3 (T) służy do oceny potrzeb remontowych obiektu, a w połączeniu z kryterium 1 (N) i 2 (R) wskazuje na przydatność użytkową w obiektu w oznaczonej perspektywie czasowej. Natomiast 4 (E) ma na celu wskazanie na potrzeby remontu z punktu widzenia odbioru estetycznego obiektu (wykonania zabiegów kosmetycznych obiektu i najbliższego otoczenia). Kryterium 4 (E) nie ma zastosowania, jeśli ocena jest wynikiem wad lub uszkodzenia konstrukcji lub jego elementów. W takim wypadku ocena wg tego kryterium ma jedynie charakter pomocniczy do oceny całościowej obiektu.
Zasady „przenoszenia” proponowanej oceny stanu technicznego na oceny zawartych rozporządzeniu [1] i instrukcji [2]
W celu możliwości powiązania dotychczasowej skali ocen obiektów z nowo skalą ocen proponuje się wprowadzenie zasad porównywania dotychczasowych ocen z nową skalą ocen wg tab. 6 i 7.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Kruszywa w budownictwie komunikacyjnym Osobną grupę stanowią kruszywa (odpady przemysłowe) wykorzystywane w budownictwie komunikacyjnym (np. jako podbudowy drogowe) oraz do rekultywacji terenów poprzemysłowych – na ogół znacznie zdegradowanych [12]. W szeroko pojętym budownictwie, także komunikacyjnym, wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje kruszyw [8]: W literaturze przedmiotu wyróżnia się jeszcze tzw. kruszywa odpadowe, do których zalicza się kruszywa pochodzenia mineralnego z dowolneg...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
Sczepność międzywarstwowa Obecnie nie ma żadnego dokumentu krajowego, który pełniłby rolę wytycznych w zakresie sczepności międzywarstwowej z uwzględnieniem geosyntetyków. Jedyny dokument funkcjonujący w przestrzeni publicznej to instrukcja GDDKiA [4], która nie odnosi się jednak do sytuacji, w której pomiędzy warstwami asfaltowymi został wbudowany geosyntetyk, szczególnie tak specyficzny, jakim jest kompozyt, działający dodatkowo w funkcji STR i B, dla którego kontrolowane obniżenie sczepnoś...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...