Sposoby zapobiegania powstawaniu przełomów drogowych

Prowadzenie sondowania

Najpewniejszą drogą do rozpoznania stopnia wiosennego osłabienia podłoża i jego powracania do normalnej nośności jest porównywanie wyników wbijania sondy w tych okresach z wynikami jesiennych prób, kiedy nawierzchnia była w dobrym stanie. Dlatego sondowanie prowadzi się [1]:

  1. jesienią przed nastaniem pierwszych mrozów,
  2. wiosną w czasie odmarzania podłoża,
  3. wiosną po ustabilizowaniu się podłoża.

Sondowanie prowadzi się z zasady w osi drogi. Jedynie wtedy, gdy droga leży w stoku, sonduje się z zasady od strony stoku, ponieważ tam występuje większe zawilgocenie.

Materace i płyty – gdy zamkniecie drogi jest możliwe i ruch musi być utrzymany, miejsca zagrożone należy nakryć płytami zbitymi ze starych bali drewnianych. Płyty te układa się na warstwie wyrównawczej z piasku lub żużla. Zamiast takich płyt można wykonać materac (ściółkę) z gałęzi o średnicy (ϕ 1 ÷ 3 cm) lub faszyny warstwą grubości około 10 cm
i długości około 3 m. Materac trzeba umocować za pomocą żerdzi podłużnych przybitych kołkami. Wskazane jest przykrycie takiej ściółki jeszcze dodatkową warstwą żwiru [1, 2].

Płyty lub materace rozkładają obciążenie kół na większą powierzchnię, dzięki czemu naciski na rozwodniony grunt podłoża są małe i nie powodują odkształcenia nawierzchni.

Wykonanie takich zabezpieczeń możliwe jest tylko na drogach o niezbyt silnym ruchu samochodowym. Faszyna i gałęzie mogą być używane tylko na nawierzchniach tłuczniowych lub żwirowych.

Zamknięcie ruchu

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.