Sposoby zapobiegania powstawaniu przełomów drogowych

Mapy szkód mrozowych

Mapy szkód mrozowych – mają na celu przedstawienie odcinków dróg zniszczonych przez wysadziny lub przełomy, albo też uszkodzonych przez nie. Ewidencją tą obejmuje się wszystkie odcinki, na których ujawniły się szkody mrozowe, obojętnie w jakim czasie, i w którym roku. Nie obejmuje się tą ewidencją odcinków przełomowych przebudowanych, a więc tych, na których niebezpieczeństwo tworzenia się przełomów już istnieje [1].

Mapy te, aktualizowane są corocznie i pozwalają określić, jak przez planową przebudowę porządkuje się trasy drogowe.

Szkody drogowe oznacza się na mapie szkód mrozowych różnymi kolorami [1]:

  • zielonym – odcinki dróg, na których występują tylko pęknięcia,
  • niebieskim – odcinki dróg, na których występują odkształcenia nawierzchni (zagłębienia, wysadziny),
  • czerwonym – odcinki dróg, na których występują przełamania jezdni.

Skala długości wynosi 1:25000.

Dla odcinków dróg objętych średnimi i ciężkimi przełomami (kolory niebieski
i czerwony) sporządza się metrykę odcinka według wzoru podanego na rysunku 2.

Terenowe władze drogowe sporządzają mapy i metryki szkód drogowych w grudniu i ewentualnie uzupełniają je w maju. Cała dokumentacja archiwizowana i zbierana jest w Ministerstwie Komunikacji [1].

Mapy ograniczeń ruchu – opracowuje się w celu regulacji ruchu w okresie wiosennych przełomów, wykonuje się je na podstawie map szkód mrozowych, wieloletniego doświadczenia służby drogowej, stanu nawierzchni i odwodnienia. Mapy te dają ocenę zagrożenia dróg w okre...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.