Sposoby zapobiegania powstawaniu przełomów drogowych

Jesienią trzeba również pamiętać o sprawdzeniu działania podziemnych urządzeń odwadniających (drenażu). Przede wszystkim trzeba oczyścić wyloty drenów, aby woda miała swobodny odpływ.

Okres zimowy – jest groźny dla nawierzchni, gdyż w tym czasie następuje zamarzanie gruntu i tworzenie się soczewek lodowych w podłożu drogowym. Soczewek tworzy się tym więcej, im bardziej zmienna jest temperatura w okresie zimy, im wolniejsze jest przemarzanie i im łatwiej woda może dopływać do strefy przemarzania z dołu z boków [1, 2].

Roboty zapobiegawcze w okresie zimy powinny ułatwiać szybkie przemarzanie podłoża oraz utrudniać dopływ wody z boków do strefy przemarzania.

Na zagrożonych odcinkach należy wykonać następujące prace [1]:

  1. na początku zimy usuwać całkowicie śnieg z jezdni, żeby ułatwiać szybkie przemarzanie nawierzchni i podłoża,
  2. podczas początku zimy usuwać również śnieg z poboczy, żeby ułatwić szybkie przemarzanie gruntu i w ten sposób zahamować ewentualny dopływ wody z boków, jeżeli dopływ wody z boków nie zagraża, to śnieg na poboczach w czasie mrozów jest pożądany, gdyż chroni je od głębokiego przemarzania,
  3. przeprowadzić obserwacje tworzących się wysadzin, jako oznak nadchodzących przełomów,
  4. oznakować niebezpieczne dla ruchu miejsca na skutek wysadzin na nawierzchni
    (na przykład podniesienie płyt betonowych, progi przy przepustach).

Okres wiosenny – jest najgroźniejszy dla dróg. W okresie tym zawilgocenie podłoża jest największe. Sytuacja jest tym groźniejsza, im gwałtowniej następuje odmarzanie podłoża pod nawierzchnią, gdy odwodnienie podłoża jest utrudnione, a ruch jest ciężki i intensywny [1, 2].

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.