Sposoby zapobiegania powstawaniu przełomów drogowych

Nawet dobrze zaprojektowania i wykonana droga może po pewnym czasie ulegać szkodliwym działaniom wody i mrozu, jeśli tylko będzie źle utrzymywana. Staranne utrzymanie drogi ma szczególne znaczenie dla odcinków dróg na gruntach przełomowych.

W utrzymaniu dróg należy wyróżnić głównie trzy okresy: jesienny, zimowy i wiosenny. W każdym z tych okresów zadania służby drogowej pod względem walki z przełomami będą innego rodzaju.

Zapobieganie przełomom wiosennym w różnych porach roku

Okres jesienny – jest groźny dla nawierzchni dlatego, że następuje wtedy zawilgocenie podłoża drogowego przez wodę opadową, która przedostaje się do podłoża poprzez samą nawierzchnię, przez pobocza i z rowów (rys. 1). W tym okresie większość wody jest akumulowana przez grunty na skutek słabego odparowywania.

Woda przenika przez nawierzchnię wtedy, kiedy ma możność zatrzymywania się na niej i wsiąkania w nią. Woda zatrzymuje się w wybojach, nierównościach, w spoinach, w szczelinach. Zatrzymuje się ona również przy krawędziach jezdni, jeśli pobocza są wygórowane lub oporniki wystają ponad jezdnię.

Rys.1.

W celu niedopuszczenia wody do nawierzchni należy [1]:

  1. naprawić w nawierzchni wyboje i wyrównać nierówności, które zatrzymują wodę,...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” omawia szczegóły pracy Komitetu Technicznego TC 4.5, który skupia się na dekarbonizacji w budowie i utrzymaniu dróg. Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza dwutlenku węgla, związanych z całym cyklem życia infrastruktury drogowej. To obejmuje ws...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.