Reklama

Ruszyły prace nad wiaduktem w Młoszowej

Ruszyła budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogi z torami na linii kolejowej E30. Wiadukt drogowy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców Młoszowej.

To kolejny taki obiekt zaplanowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na ważnej magistrali, łączącej Małopolskę ze Śląskiem. W ramach modernizacji za przeszło 2 mld zł, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, z podobnych wiaduktów korzystają już mieszkańcy Jaworzna, Krzeszowic i Trzebini.

Wykonawcy, po stworzeniu projektu i uzyskaniu niezbędnych uzgodnień, przystępują do prac budowlanych. W ciągu najbliższych 12 miesięcy pomiędzy ul. Trzecią w Młoszowej, a Drogą Krajową nr 79 powstanie nowy wiadukt nad ruchliwą, międzynarodową linią kolejową E30. Zastąpi on użytkowany obecnie przejazd kolejowo-drogowy na ul. Szembeka.

Podróżni w pociągach korzystają już z szybkich połączeń na trasie z Krakowa do Katowic. Dzięki budowie nowych wiaduktów zwiększymy bezpieczeństwo i ułatwimy komunikację mieszkańcom okolicznych miejscowości – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi korzystać mogą z wybudowanego wcześniej bezpiecznego przejścia podziemnego, również zlokalizowanego przy ul. Trzeciej. W sąsiedztwie wiaduktu drogowego powstanie także nowa jezdnia i przebudowane będą skrzyżowania. Przy DK 79 pojawi się rondo, które upłynni ruch i poprawi bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Inwestycja za przeszło 19 mln zł netto to efekt współpracy PLK SA z lokalnym samorządem, który partycypuje w jej kosztach. Rozpoczęte w tym tygodniu prace budowlane zaplanowano na najbliższy rok. Pierwsi kierowcy z nowego wiaduktu będą mogli skorzystać pod koniec 2024 roku.

– Zamiana przejazdów w poziomie szyn na rozwiązania bezkolizyjne to korzyść zarówno dla kolejarzy, jak i lokalnych społeczności. Nasze inwestycje poprawią bezpieczeństwo i niezawodność kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wiadukt drogowy w Młoszowej to kolejny tego typu obiekt zaplanowany na trasie Kraków-Katowice. Od połowy października kierowcy korzystają z nowego wiaduktu w Jaworznie Ciężkowicach. Wcześniej PLK SA oddały do użytku bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Krakowie, Krzeszowicach i Trzebini. Docelowo PLK SA planują likwidację wszystkich skrzyżowań w poziomie szyn na odcinku Kraków Główny Towarowy – Jaworzno Szczakowa. Nowe wiadukty powstaną jeszcze m.in. w Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach. Plany spółki obejmują również budowę nowej kładki dla pieszych w Rudawie i przejścia podziemnego przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. Inwestycje to część projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

źródło i fot.: PKP PLK S.A

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.