Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym

Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągłym uziarnieniem, co pozwala na lepsze rozmieszczenie ziaren i redukcję pustych przestrzeni. Proces zagęszczania przeprowadza się etapowo – początkowo walcem wibracyjnym, a następnie walcem statycznym, np. ogumionym. W celu uniknięcia segregacji materiału i utraty wilgotności mieszankę można rozkładać za pomocą spycharek lub równiarek, choć wymaga to szczególnej kontroli.

Podbudowa drogi może być wykonana z mieszanek niezwiązanych, ulepszonych hydraulicznie, lub z mineralno-asfaltowych (MMA). W przypadku mieszanek hydraulicznych wiązanie i twardnienie zachodzi dzięki zastosowaniu spoiw, takich jak: cement, żużel, popiół, wapno czy spoiwa drogowe. Właściwości takich mieszanek określa się w odniesieniu do gęstości, nasiąkliwości, mrozoodporności i innych parametrów. Z kolei mieszanki mineralno-asfaltowe stosowane w podbudowach muszą spełniać wymogi dotyczące m.in. uziarnienia, jednorodności wymieszania i wilgotności. Podbudowy mineralno-asfaltowe podlegają ścisłej kontroli jakości. Normy serii PN-EN dotyczą tych mieszanek, ale nie obejmują technologii budowy nawierzchni drogowych. Wymagania techniczne dotyczące MMA oraz wykonanych z nich warstw asfaltowych znajdują się w odrębnych dokumentach aplikacyjnych. Specyfikacje techniczne powinny uwzględniać przewidywane obciążenie ruchem, warunki topograficzne i organizacyjne, a ta...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.