Przetarg na rozbudowę DK22 na odcinku Człopa – Wałcz
Ogłoszono przetarg na rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 22 łączącego Człopę z Wałczem (z wyłączeniem realizowanej obwodnicy Rusinowa). DK22 na długości 15,5 km zostanie kompleksowo przebudowana i dostosowana do obecnych standardów. Inwestycja będzie realizowana w formule Projektuj i buduj. Zakończenie prac planowane jest w 2029 roku.

Projekt i budowa
Przetarg obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), na co wykonawca będzie miał 17 miesięcy. Kolejne 22 miesiące zajmą prace w terenie (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca).
Kryteriami oceny ofert będą w 55 proc. cena, a na pozostałe 45 proc. złoży się przedłużenie okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz obiekty mostowe (20 proc.) i zagospodarowanie destruktu asfaltowego (5 proc.).
Nowy kształt DK22
Obecna DK22 nie spełnia standardu drogi klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Nawierzchnia nie zapewnia właściwej nośności i jest wyeksploatowana, a szerokość drogi to w większości 6 metrów.
Inwestycja będzie składała się z dwóch pododcinków, pierwszy od końca obwodnicy Człopy do początku obwodnicy Rusinowa, a drugi od końca obwodnicy Rusinowa do początku obwodnicy Wałcza.
W ramach inwestycji powstanie nowa konstrukcja nawierzchni odpowiadająca współczesnym parametrom (nośność 11,5 ton/oś), jezdnia będzie miała szerokość 7 metrów (dwa pasy ruchu po 3,5 metra). Wzdłuż trasy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a skrzyżowania zostaną przebudowane – cztery skrzyżowania skanalizowane i jedno rondo. Przebieg drogi w rejonie m. Prusinówko zostanie skorygowany, dzięki czemu DK22 ominie tę miejscowość od zachodu. Powstanie też siedem przejść dla zwierząt – dwa przejścia górne dla dużych zwierząt oraz pięć przejść dolnych. Inwestycja obejmie również budowę zatoki do kontroli pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego oraz magazynu soli dla zimowego utrzymania drogi.
Zmiany na całej DK22 na Pomorzu Zachodnim
Rozbudowa DK22 na odcinku Człopa – Wałcz to jedna z kilku inwestycji realizowanych i planowanych na zachodniopomorskim odcinku DK22. W realizacji są obwodnice Szwecji, Rusinowa i Wałcza oraz rozbudowa na odcinku Ostrowiec – Szwecja.
Dla obwodnicy Szwecji trwa uzyskiwanie decyzji ZRID i w III kwartale tego roku powinny ruszyć pierwsze prace. Natomiast dla obwodnic Wałcza i Rusinowa wykonawcy przygotowują jeszcze projekty budowlane. W II kwartale tego roku powinny zostać złożone wnioski o wydanie decyzji ZRID. Roboty przy rozbudowie na odcinku Ostrowiec – Szwecja powinny ruszyć wiosną tego roku. Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy odcinka granica województwa – Człopa. Natomiast dla obwodnicy Człopy, po decyzji sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Budujmy razem przyszłość infrastruktury drogowej – VII Forum Dróg Publicznych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Historyczny rozwój konstrukcji mostowych, cz. I
Artykuł przedstawia ewolucję mostów od prostych drewnianych i kamiennych konstrukcji po nowoczesne mosty inżynieryjne. Pierwsza część artykułu omawia początki i rozwój mostów od prymitywnych konstrukcji do starożytnych inżynierii, ewolucję mostów od średniowiecza, a także wpływ wojen na rozwój technologii mostowej. Historia pierwszych mostów zaczyna się od najprostszych konstrukcji stworzonych przez człowieka pierwotnego. Potrzeba przekroczenia lub ominięcia przeszkody pchnęła ludzi do pierws...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...