Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych

Ze względu na powierzchnię wałów gniotących walce  można podzielić na:

  • gładkie, co pokazano na rys. 1,
  • okołkowane, co pokazano na rys. 2,
  • ogumione, co pokazano na rys. 3.

Ze względu na liczbę i układy wałów gniotących walce można podzielić na:

  • walce jednoosiowe (jednowałowe),
  • walce dwuosiowe (dwu- i trzywałowe),
  • walce trzyosiowe (trzy-, cztero- i pięciowałowe).

Ze względu na sposób zagęszczania walce można podzielić na:

  • walce statyczne, z bezpośrednim oddziaływaniem na podłoże przetaczającego się wału,
  • walce oscylacyjne z ruchem drgającym i falowym,
  • walce wibracyjne, z jednoczesnym oddziaływaniem statycznym i dynamicznym.

Wymagania konstrukcyjne stawiane walcom drogowym

Wszystkie obecnie występujące konstrukcje walców drogowych są wyposażone w wysokoprężne silniki spalinowe. Główną zaletą takiego rozwiązania jest wysoka mobilność maszyny, może ona pracować swobodnie bez podłączenia do sieci elektrycznej, a olej napędowy, którym zasilany jest silnik maszyny, można łatwo transportować i dostarczać w różne rejony budowy. Wymagane jest, aby silnik walca nie przegrzewał się w trakcie pracy w upalne dni, gdy temperatura otoczenia jest wysoka, gdyż może to prowadzić do zaburzenia jego pracy, awarii, a nawet całkowitego uszkodzenia, dlatego wszystkie konstrukcje są wyposażone w silniki chłodzone cieczą (rzadziej chłodzone powietrzem), co pozwala na utrzymywanie stałej temperatury spalania niezależnie od temperatury otoczenia. Konstruktorzy silników spalinowych muszą...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.