Projektowanie i utrzymanie zieleni w pasach drogowych – wybrane problemy
Spośród wymienionych na wstępie zalet zieleni przydrożnej w ujęciu przyrodniczym szczególnego omówienia wymaga fitoremediacja, czyli predyspozycje roślin do ograniczania zanieczyszczeń generowanych przez ruch kołowy, m.in. poprzez filtrację i redukcję stężenia pyłów zawieszonych (ang. particulate matter – PM) i gazów, jak np.: tlenki azotu (NOx), tlenek węgla (czad/CO), tlenek siarki (SO2) oraz ozon (O3) – w większości pochodzący z reakcji tlenu z niektórymi zanieczyszczeniami i gazowe związki organiczne (VOC). Europejska Agencja Ochrony Środowiska (EEA) podaje, że krytyczne ilości pyłów zawieszonych w atmosferze są problemem w skali światowej (przyczyna chorób i zgonów w skali społecznej). Poza opadami jedyną skuteczną formą redukcji zanieczyszczenia powietrza przez PM są rośliny, a zwłaszcza drzewa, które mogą gromadzić te zanieczyszczenia na powierzchniach liści (igieł i blaszek), młodych pędów oraz wysyconej woskiem kory. W skali globalnej zdolność roślin do gromadzenia PM musi być doceniona ze względu na olbrzymią powierzchnię biologicznie czynną, jaką wytwarzają rośliny [7]).
Należy podkreślić, że zdolność roślin do pochłaniania zanieczyszczeń i oczyszczania powietrza zależy od ich wielkości i witalności – największą rolę w tym procesie odgrywają drzewa. W redukcji zawieszonych zanieczyszczeń pyłowych bardziej efektywne są drzewa i krzewy iglaste, a spośród liściastych te o liściach szorstkich, pokrytych owłosieniem. Ogólnie stwierdza się, że rośliny lepiej pochłaniają większe pyły [PM > 10 μm] niż mikropyły [PM < 2,5 μm]. Z kolei w absorpcji gazów (np. tlenków azotu) i pochłanianiu lotnych substancji organicznych bardziej efektywne są drzewa z liśćmi gładkimi. Oczyszczanie powietrza z pyłów i zawiesin jest optymalne przy odpowiednio luźnej budowie koron drzew, tj. ażurowości osiągającej ca. 40% objętości korony [2, 7, 10-12].
...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Prefabrykaty mostowe: klucz do efektywności w dzisiejszym budownictwie
Artykuł opisuje zalety stosowania prefabrykacji w budownictwie mostowym, ze szczególnym uwzględnieniem modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Przykładem tego podejścia jest most na rzece Bzurze w Rudzie-Bugaj, w przypadku którego zastosowanie prefabrykatów przyczyniło się do skrócenia czasu realizacji, obniżenia kosztów oraz zwiększenia efektywności budowy. W ciągu ostatnich lat branża budowlana dynamicznie się rozwija, a nowoczesne technologie i rozwiązania odgrywają kluczową rolę w przyspieszeniu ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
W oparciu o pomiar wykonany z wykorzystaniem wysokoprecyzyjnych skanerów laserowych zintegrowanych z bardzo dobrej jakości systemem pozycjonowania można wykonać dokumentację geodezyjną. Możliwe jest uzyskanie błędów pomiarowych w osi Z na poziomie poniżej 10 mm, a w osiach XY w granicach 10-20 mm. Oczywiście takie dokładności wymagają domierzania dodatkowej osnowy geodezyjnej i późniejszego wpasowania na nią skanów. Zagęszczenie tej osnowy będzie zależało od warunków terenowych. Punkty będą m...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Okładziny wykonano jako odlewy na bazie cementu romańskiego stosowanego powszechnie w XIX w. do wykończenia i dekoracji elewacji budynków, a dzisiaj, rzadziej, kamienic. Rzemieślniczy cement romański został niemal całkowicie wyparty przez przemysłowy cement portlandzki”. Podstawowe dane o inwestycji: Konstrukcja mostu i stan techniczny Konstrukcja mostu składa się z trzech przęseł łukowych. Przęsła skrajne pełnią funkcję ażurowych przyczółków i są wykonane w formie bezprzegubowych sklepień o ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...