Progowanie taśm specjalistycznych wg. BELTOR
Taśmy przenośnikowe niezmiennie stanowią fundamentalny element transportu w zakładach produkcyjnych. Zwiększają efektywność procesów poprzez szybkie i bezpieczne przenoszenie różnego rodzaju materiałów zarówno na krótkie, jak i wielokilometrowe odległości. Są wszechobecne zarówno w przemyśle wydobywczym, elektronicznym, spożywczym, jak i w branżach metalowej, budowlanej, drzewnej, motoryzacyjnej itp. Taśmy przenośnikowe to nieodłączne wyposażenie nowoczesnych maszyn rolniczych oraz elewatorów. Taśmy transportowe elewatorowe mają zastosowanie przy przenoszeniu różnego rodzaju produktów sypkich w całkowitym pionie. Do tego typu taśm przytwierdzane są specjalne kubełki, które nabierają materiał i transportują go do góry.
Zapytania:
zapytania@beltor.pl
+48 500 818 808
Trudno sobie wyobrazić współczesny przemysł bez ich działania. Sortownie odpadów, terminale przeładunkowe, cementownie, betoniarnie, miejsca, w których nie można pozwolić na przestoje ‒ układy nawęglania elektrowni i elektrociepłowni, huty, koksownie – to tylko jedne z wielu miejsc, w których taśmy przenośnikowe są głównym elementem funkcjonowania zakładu.
Na rynku występują różne typy taśm gumowych. Najczęściej spotykane są taśmy gładkie do transportu poziomego, natomiast w systemach przenośników wznoszących o kącie nachylenia powyżej 20 stopni zastosowanie mają już taśmy z profilami zapobiegające zsuwaniu się przenoszonego materiału (zwane też często progami lub zabierakami). Na rynku dostępne są taśmy tkaninowo-gumowe z fabrycznie wykonanym w procesie produkcji profilem oraz taśmy z nawulkanizowanymi progami.
Taśmy profilowane są przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstw, które planują zwiększyć wydajność linii produkcyjnych i poprawić efektywność w zakresie transportu materiałów. Progi ze względu na ich wszechstronność i różnorodność kształtów umożliwiają transportowanie większości występujących produktów. Warto tutaj wymienić najpopularniejsze, a nawet można pokusić się o zakwalifikowanie ich do podstawowych rodzajów. Należą do nich m.in.: progi proste porzeczne, progi skośne i progi łamane oraz profile typu jodełka. Istotną zaletą taśm progowanych jest praktycznie niegraniczona możliwość nawulkanizowania wymaganych przez klienta rodzajów zabieraków. Progowanie to proces, którego głównym celem jest dopasowanie taśmy do potrzeb przedsiębiorstwa.
Prawidłowy dobór profili jest uwarunkowany przede wszystkim kątem nachylenia przenośnika, granulacją nosiwa i kształtem niecki taśmy. Ponadto bardzo duże znaczenie ma również zastosowanie właściwej mieszanki gumowej, która stanowi budulec zabieraka. Są one produkowane na bazie kauczuków naturalnych oraz syntetycznych i są podstawowym surowcem w procesie wulkanizacji. Do najczęściej stosowanych należą: mieszanki odporne na ścieranie, temperaturę, tłuszcze zwierzęce i roślinne, różnego rodzaju oleje oraz chemikalia. Odpowiedni wybór profilu i jednoczesne zastosowanie właściwej mieszanki gumowej w procesie wulkanizacji na gorąco daje gwarancję dłuższej trwałości taśmy, mniejszą liczbę napraw i postoi, a co za tym idzie ‒ zminimalizowanie kosztów eksploatacji.
Warto w tym miejscu przyjrzeć się bliżej metodom wulkanizacji. Do najczęściej stosowanych należą:
- wulkanizacja profili gumowych metodą „na zimno”,
- wulkanizacja profili gumowych metodą „na gorąco”.
Pierwsza z wymienionych polega na łączeniu przy użyciu specjalnych klejów gotowych profili gumowych do powierzchni taśmy. Zasadniczo stosowane są kleje chlorokauczukowe, z których najbardziej znane to Cement SC 4000, Conti Secur itp. Zaletą tej metody są niskie koszty wykonania oraz brak konieczności posiadania specjalistycznego ciężkiego sprzętu. Pozwala również pracować bezpośrednio na przenośniku u klienta. Serwis taśm przenośnikowych w tym przypadku wymaga odpowiednich warunków. Wulkanizacja na zimno musi być przeprowadzona starannie, a ekipa serwisowa powinna posiadać doświadczenie i wysokie kwalifikacje. Klejenie progów, podobnie jak klejenie taśm przenośnikowych na zimno, nie może być wykonywane w zbyt niskiej temperaturze oraz przy nadmiernym zapyleniu i wilgotności.
Metoda wulkanizacji na zimno posiada jednak kilka wad. Nie sprawdza się przy klejeniu profili o małych gabarytach, takich jak np. jodełka. Wynika to z faktu, że wytrzymałość spoiny jest niewystarczająca, a ponadto jest ona mało odporna na uszkodzenia mechaniczne. Klejenie na zimno sprawdza się przy dużych powierzchniach łączenia dla profili posiadających większą szerokość podstawy (produkuje się w tym celu specjalne progi). Klejenie na zimno stosuje się na przykład przy wykonywaniu taśm kieszeniowych z falbanami, powszechnie znanych pod nazwą Flexowell, składających się z progów prostych, prostych łamanych lub skośnych i falbany bocznej.
Taśmy kieszeniowe umożliwiają przenoszenie materiałów w miejscach o ograniczonej przestrzeni, gdzie zainstalowane są przenośniki o kątach nachylenia nawet do 90 stopni.
Metoda wulkanizacji na gorąco wymaga od producenta odpowiedniego miejsca oraz specjalistycznego sprzętu. Do podstawowych należą maszyny do formowania mieszanki gumowej (np. wytłaczarki), stacjonarne prasy do wulkanizacji oraz niezbędne jest posiadanie odpowiedniej liczby form wulkanizacyjnych wraz z oprzyrządowaniem. Zbudowanie linii technologicznej wymaga dużych nakładów finansowych, co przekłada się na wyższe koszty wytwarzania taśm z profilami.
Metoda progowania taśm na gorąco ma za to dużo zalet. Pozwala uzyskać najwyższe parametry połączenia profilu gumowego z taśmą. Zastosowanie mieszanek gumowych takich jak:
- odporne na oleje roślinne i zwierzęce,
- odporne na podwyższoną, temperaturę oraz mrozoodporne,
- odporne na działanie kwasów,
- odporne na tłuszcze,
- trudnościeralne,
- odporne na starzenie (promienie UV),
pozwala na wykonanie, tak jak wspomniano na początku, praktycznie wszystkich wymaganych przez klienta rodzajów zabieraków. Ze względu na wyższą wytrzymałość połączenia guma-guma profile charakteryzują się wysoką trwałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne.
Firma BELTOR – producent taśm progowych przenośnikowych – posiada kompletne linie technologiczne do wulkanizowania profili metodą na gorąco. W firmie aktualnie produkuje się wiele rodzajów zabieraków gumowych stosowanych na taśmach przenośnikowych, również profile specjalne według określonych wymagań klienta. W połączeniu z możliwością wulkanizowania dowolnego typu profilu z taśmami specjalnego przeznaczenia, jak na przykład ULTRA X, USFLEX, taśmy z breakerem, stabilizowane poprzecznie z mieszankami temperaturo-, tłuszczo- i olejoodpornymi (ROS, ROM) wzbogacone o środki ochronne przed promieniowaniem UV, otrzymujemy produkt najwyższej jakości, spełniający najwyższe standardy.
Firma BELTOR jako pierwsza wprowadziła do sprzedaży na rynku polskim odporną na ścieranie jednoprzekładkową taśmę ULTRA X firmy Dunlop charakteryzującą się zwiększoną wytrzymałością na rozerwania i rozdarcia, zwiększoną odpornością na przebicia oraz możliwością zatosowania bębnów przenośnikowych o mniejszej średnicy. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, zaproponowała im możliwość nawulkanizowania na tego typu taśmie metodą na gorąco profili gumowych oraz falban z wysokiej jakości mieszanek. Do najczęściej zamawianych należą między innymi:
- progi proste poprzeczne o wysokościach: 20 mm, 32 mm, 40 mm, 50 mm, 60 mm,
- jodełka: 16 mm, 17 mm, 32 mm,
- jodełka z listwami,
- listwy boczne,
- półwałki,
- kliny prowadzące.
Firma BELTOR, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie klientów, wdrożyła ostatnio do programu produkcji falbany gumowe wulkanizowane metodą na gorąco. W procesie falbany są jednocześnie formowane i nawulkanizowane na taśmie przy zastosowaniu specjalnych stalowych form. Tego typu technologia umożliwia wykonanie taśm z falbanami bocznymi spełniającymi najwyższe standardy jakościowe. W porównaniu z tradycyjną metodą klejenia na zimno zwiększa wytrzymałość i wydłuża czas eksploatacji taśmy. Pozwala również na zastosowanie tego typu falban wykonanych z różnego rodzaju mieszanek gumowych na przenośnikach pracujących w trudnych warunkach, a w szczególności przy transporcie materiałów specjalnych (odpornych na wysokie temperatury, oleje, promienie UV itp.)
Podsumowując, aktualnie przy wyborze taśmy z profilami warto rozważyć dwa najważniejsze argumenty: jakość taśmy oraz profil wykonany metodą na gorąco przez profesjonalistów. Zastosowanie taśm ULTRA X, USFLEX, olejoodpornych typu ROS, ROM, temperaturoodpornych oraz progów produkcji BELTOR wyeliminuje większość problemów związanych z codzienną eksploatacją i zapewni bezstresowe użytkowanie. Oczywiście zmniejszenie kosztów oraz zwiększenie wydajności przenośnika są pochodną dokonanego zakupu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
Artykuł dotyczy problematyki związanej z utrzymaniem i budową nawierzchni betonowych. Autor omawia różne aspekty projektowania i konstrukcji nawierzchni betonowych, takie jak: grubość płyt, szczeliny dylatacyjne, rodzaje podbudowy oraz metody ich połączenia. Przedstawia także różne techniki utrzymania i naprawy nawierzchni, jak również doświadczenia z różnych krajów w zakresie optymalizacji konstrukcji betonowych pod kątem odporności na warunki środowiskowe i eksploatacyjne. Historia nawierzc...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...