Problematyka zwalczania śliskości zimowej na drogach objętych przełomami i szkodami górniczymi
W artykule opisano problematykę zwalczania śliskości zimowej na drogach objętych przełomami i szkodami górniczymi. Skupiono się na kwestiach pracy posypywarek na drodze oraz określeniu zdolności załadowczej bazy lub punktu ich uzupełnień. Przedstawiono również przykład określenia rozmieszczenia baz załadowczych, jak i inne sposoby zwalczania śliskości zimowej na przykładach ze świata.
Zagadnienie zwalczania śliskości zimowej na drogach objętych szkodami górniczymi stanowi istotną problematykę w utrzymaniu przejezdności tychże dróg z uwagi na nieciągłości i pofałdowania nawierzchni. Do utrzymania tego rodzaju dróg wymagane są większe nakłady sił i środków, wymagany jest również znacznie dłuższy czas prowadzenia tychże operacji po to, aby uzyskać wymagany efekt – a mianowicie oczyszczoną i uszorstnioną nawierzchnię [1, 4].
Akcja zwalczania śliskości zimowej dzieli się na dwa rodzaje [2, 3]:
- ciągłe zwalczanie śliskości zimowej prowadzone na drogach o ważnym znaczeniu gospodarczym i dużym natężeniu ruchu drogowego,
- zwalczanie śliskości zimowej w miejscach niebezpiecznych, jak łuki, spadki niwelety oraz wszędzie tam, gdzie jest konieczna zmiana szybkości pojazdu lub kierunku jego ruchu.
Określenie podstawowych wielkości
W celu ustalenia optymalnego składu zespołu maszyn, dotyczącego akcji ciągłej, należy określić podstawowe wielkości, które będą niezbędne w dalszych rozważaniach. Jako maszynę prowadzącą należy z reguły przyjmować w postaci posypywarki (fot. 1) lub skrapiarki (fot. 2). Podstawowe wielkości char...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
- Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
- Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
- Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...