Problematyka transportu kruszyw przenośnikami taśmowymi w górnictwie odkrywkowym
Jedną z najważniejszych części przenośników są taśmy oraz napędy. Górnictwo odkrywkowe charakteryzuje się taśmami ogólnego zastosowania. Najczęściej taśmy mają kształt niecki, dzięki czemu taśma może dobrze ułożyć się na taśmach pędnych. Ponadto przenośniki są zaopatrzone w krążniki, które umożliwiają pracę przenośnika, przez cały czas przewijając taśmę. Aby we właściwy sposób dobrać taśmę przenośnikową, trzeba poświęcić dużo czasu na rozważenie, jakiej taśmy użyć, koncentrując się na głównie jej właściwościach, odporności i wytrzymałości, jak również na urobku, który ma być transportowany. Aktualnie kopalnie starają się korzystać z przenośników o dużej wydajności, które charakteryzują się relatywnie wysoką niezawodnością, jasnym i nieskomplikowanym układem kontroli i sterowania. Co więcej, ważne jest, aby przenośniki taśmowe nie zagrażały środowisku. W związku z tym przeprowadza się modernizację przenośników taśmowych, których celem jest zmniejszenie poboru mocy. Modernizacje przyjęte przez dystrybutorów mają też za zadanie zmniejszyć hałas i koszt eksploatacji przenośnika.
Ważnym zagadnieniem jest energooszczędność, dotykająca również sprawy ochrony środowiska. Realizowany jest program mający na celu rozpowszechnienie czystej energii czy zatrzymanie zmian, jakie zachodzą obecnie w klimacie. Innym ważnym czynnikiem, który mógłby przyczynić się do spadku zużycia energii, są nowe silniki napędowe, które charakteryzują się niezawodnością ruchową, są mniej hałaśliwe, bezpieczniejsze i odznaczają się lepszą kontrolą i diagnostyką silników. Kolejnym elementem budowy przenośnika taśmowego, na który warto zwrócić uwagę, są krążniki, dzięki którym można zmniejszyć opory toczenia poprzez zastosowanie czterech krążników, dopasowujących się do taśmy [6].
Poprawne działanie przenośników taśmowych jest zależne od urządzeń do czyszczenia taśm przenośników taśmowych. Za ich pomocą zwiększa się trwałość taśmy i elementów wchodzących w jej skład, np. krążników. Urządzenia czyszczące selekcjonuje się głównie w zależności od rodzaju materiału eksploatowanego. Znane sposoby pracy tych urządzeń to: wibrowanie, płukanie, skrobanie, zdmuchiwanie, wykruszanie czy uderzanie. Maszyny te najczęściej montowane przy zejściu taśmy bębna zrzutowego, dzięki czemu prosto można odprowadzić pozostały materiał. Znanym i efektywnym sposobem czyszczenia taśmy jest zastosowanie skrobaków, wyposażonych w ostrza trudnościeralnego materiału. Skrobaki usuwają pozostały urobek poprzez docisk do taśmy. W związku z tym należy zastosować dużą siłę docisku, aby urządzenie poprawnie oczyściło taśmę. Innym urządzeniem czyszczącym taśmę jest maszyna hydrauliczno-natryskowa, wykorzystująca dysze wodne ze sprężonym powietrzem (około 1 MPa).
Praca taśmy przenośnikowej jest zależna od napędu, którego moc musi być większa aniżeli opór ruchu przenośnika. Co więcej, napęd ma za zadanie utrzymać taśmę w wymaganej prędkości. Ważne jest, aby zmniejszyć napięcie taśmy poprzez łagodny rozruch oraz wyposażyć napęd w funkcję hamowania, która regulowałaby prędkość taśmy i utrzymywałaby stabilnie przenośnik bez względu na jego kąt nachylenia. Lepsza praca przenośnika możliwa jest dzięki napędom pośrednim. Można spotkać się z napędami jedno- lub wielobębnowymi, zwiększającymi kąt opasania taśmy. Mimo to zdarza się, że napędy wielobębnowe doprowadzają do nierównomiernej pracy, a co więcej – do większego obciążenia bębnów czy straty energii.
Ważne jest również zastosowanie stacji napinającej, która zmienia siłę napięcia taśmy przenośnika, co umożliwia jej prawidłową pracę z bębnem oraz nadaje taśmie kształt. Wykorzystuje się stację napinającą śrubową, a także obciążniki, a głównie ich ciężar, by nadać stałe napięcie taśmy przenośnika, oraz stacje napinające hydrauliczne zwiększające naprężenie taśmy.
Piśmiennictwo
- Antoniak J.: Przenośniki taśmowe w górnictwie podziemnym i odkrywkowym. Gliwice 2007.
- Antoniak J.: Przenośniki taśmowe w górnictwie podziemnym i odkrywkowym. Energooszczędne. Gliwice 2010.
- Fajer R. i in.: Optymalizacja rozwiązań technicznych przenośników taśmowych w PGE GIEK SA oddział KWB Bełchatów. „Górnictwo i Geoinżynieria”, 35/3, 2011.
- Gladysiewicz L.: Przenośniki taśmowe. Teoria i obliczenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003.
- Gładysiewicz L., Kawalec M.: Długie, energooszczędne przenośniki taśmowe. „Górnictwo i Geoinżynieria”, 33/2, 2009.
- Glapa W., Korzeniowski A.I.: Mały leksykon górnictwa odkrywkowego Wrocław 2005.
- Hardygóra M., Woźniak D.: Transport taśmowy w górnictwie surowców skalnych – eksploatacja taśm przenośnikowych. „Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej”, 132/2011.
- Hawrylak H. i in.: Maszyny i prace pomocnicze w górnictwie odkrywkowym. Katowice 1975.
- Kawalec W.: Postęp w zakresie transportu taśmowego w górnictwie. „Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej”, nr 102/29, Wrocław 2002.
- Mazurkiewicz D.: Studium wybranych aspektów diagnostyki eksploatacyjnej transportu taśmowego. Lublin 2011.
Przeczytaj również: Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...