Problematyka środków transportowych

Naturalne warunki zewnętrzne i stan dróg

Praca wszystkich rodzajów transportu w dużym stopniu uzależnia się od naturalnych warunków zewnętrznych i stanu dróg. Silny wpływ na pracę transportu wywierają warunki atmosferyczne, w naszym klimacie bardzo zmienne.

Transport samochodowy, szczególnie w aspekcie bieżącego utrzymania oraz remontów dróg gminnych i powiatowych, jest najbardziej elastycznym rodzajem transportu. Nie jest tak związany z drogą jak pociąg lub żegluga śródlądowa. Transport kolejowy może dobywać się na ograniczonej liczbie torów, według ustalonych rozkładów jazdy. Ograniczenia te nie występują w transporcie samochodowym. Jeżeli droga jest zablokowana dla samochodu, istnieją znacznie łatwiejsze warunki objazdu, łatwiejsze jest również zbudowanie prowizorycznej drogi [1].

Większa elastyczność transportu samochodowego wynika również z wielokrotnie gęściejszej sieci dróg kołowych niż kolejowych. W Polsce jest ona około 14-krotnie gęściejsza. Gęsta sieć dróg przystosowanych do ruchu kołowego i właściwości techniczno-ruchowe taboru samochodowego umożliwiają dokonywanie nim przewozów między prawie dowolnymi punktami załadunku i wyładunku. Obniża to koszty transportu, ponieważ unika się kosztów przeładunku. Dzięki tym zaletom transportu samochodowego czas przewozu może się skrócić, a termin wykonania określonych prac łatwo dostosowany do potrzeb.

Samochód ciężarowy, bez względu na zabudowę, jest maszyną dość skomplikowaną, wymaga więc częstszego niż inne środki transportu, dokonywania obsług technicznych. Samochód ciężarowy wymaga obsługi codziennej, obsług technicznych OT-1 i OT-2, obsługi sezonowej i napraw głównych. Obsługa codzienna i OT-1, jeżeli jest dokonywana na drugiej lub trzeciej zmianie, nie powoduje ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.