Reklama

Prefabrykowany żelbetowy most kolejowy w ciągu LKE 59

Pierwszy etap polegał na zasypywaniu konstrukcji w obrębie toru nr 2. Aby zapewnić stateczność nasypu, niezbędne było wybudowanie konstrukcji oporowej w międzytorzu. W tym celu została wykorzystana technologia ViaBlock® służąca do wznoszenia konstrukcji oporowych z gruntu zbrojonego. Lico stanowią drobnowymiarowe bloczki betonowe, natomiast elementy kotwiące stanowią siatki geosyntetyczne. Przy statecznym nasypie, odtworzonym torze nr 2, założonej trakcji elektrycznej można przełożyć ruch pociągów, a następnie zdemontować konstrukcję odciążającą pod torem nr 1 i przystąpić do wykonania zasypek. W chwili pisania niniejszego artykułu obiekt jest przygotowany do wykonania próbnego obciążenia. Po jego pozytywnym przeprowadzeniu ruch pociągów zostanie przełożony na tor nr 2, a wykonawca będzie kontynuował prace w obrębie toru nr 1.

Podsumowanie

Konstrukcje prefabrykowane po okresie zaniechania ich stosowania w ostatnich kilkudziesięciu latach ze względów opisanych m.in. w [4] (ograniczona trwałość) przeżywają „wtórny renesans” w budownictwie komunikacyjnym. Ich walory opisano w wielu artykułach na przykładzie żelbetowych konstrukcji gruntowo-powłokowych. Ponowny powrót prefabrykacji do budownictwa komunikacyjnego wiąże się z poprawą jakości ich wykonywania, a przede wszystkim z poprawieniem jakości betonu oraz maksymalnym wyeliminowaniu ich łączenia za pomocą tzw. zamków wykonywanych z betonu o względnie złej jakości (niewielka z reguły objętość, porowata struktura ze względu na trudności w poprawnym zagęszczeniu, niska wytrzymałość i mrozoodporność).

Podsumowując, należy stwierdzić, że jeśli będziemy przestrzegać podstawowych reguł w ich stosowaniu, to obiekty wykonane z prefabrykatów będą mieć trwałość na pewno nie mniejszą od obiektów monolitycznych, a niejednokrotnie nawe...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.