Prace mostowe finiszują na S1 Oświęcim – Dankowice
Ponad 77 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na ok. 15-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 w. Oświęcim – Dankowice.
Prace mostowe finiszują
Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 86 procent. Obecnie wykonywany jest ustrój nośny na obiekcie ES-29 (przejście dla zwierząt oraz nad wałem przeciwpowodziowym i terenem zalewowym rzeki Wisły) oraz obiekcie MS-35 (przejście dla zwierząt, nad drogą powiatową DP4489S relacji Kaniówek Dankowski – Jawiszowice nad ulicą Janowiec oraz linią kolejową nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice).
W zakresie pozostałych obiektów realizowane są zasypki, wykonywane płyty przejściowe w celu połączenia obiektów z nasypem drogowym. Rozpoczęte zostały roboty wykończeniowe na obiektach w postaci wykonywania kap chodnikowych. W kolejnym etapie realizowane będą roboty brukarskie, bariery drogowe, ekrany na obiekcie oraz nawierzchnie.
Roboty drogowe
W lipcu udostępnione do ruchu zostały wiadukty nr 18 na węźle Oświęcim oraz nr 27 na węźle Wola. Obecnie trwają intensywne roboty ziemne w rejonie zakola Wisły niedaleko węzła Brzeszcze. Jeżeli warunki atmosferyczne pozwolą, we wrześniu od węzła Oświęcim rozpocznie się układanie warstwy ścieralnej na jezdni w kierunku Bielska-Białej. Ponadto na całym odcinku trwają roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie skarp oraz wykonywanie barier. Zaawansowanie robót drogowych wynosi ponad 65 procent.
Zakres umowy
Nowopowstały odcinek będzie miał długość ponad 15 km, z czego nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w woj. małopolskim. Przyległe tereny zostaną skomunikowane trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wraz z jezdnią główną powstanie 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada oraz kładka dla pieszych), siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. 16 z tych zbiorników będzie zapewniało środowisko sprzyjające rozmnażaniu płazów. Powstanie też pięć zbiorników zastępczych dla płazów.
Zakres umowy
Nowopowstały odcinek będzie miał długość ponad 15 km, z czego nieco ponad 10 km tej trasy zlokalizowane będzie w województwie śląskim, a blisko 5,2 km w woj. małopolskim. Przyległe tereny zostaną skomunikowane trzema węzłami drogowymi: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wraz z jezdnią główną powstanie 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada oraz kładka dla pieszych), siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. 16 z tych zbiorników będzie zapewniało środowisko sprzyjające rozmnażaniu płazów. Powstanie też pięć zbiorników zastępczych dla płazów.
Umowa
Przypominamy, że umowę z konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe za prawie 1 mld zł podpisno 14 maja 2020 r. W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, zakończenie realizacji tego odcinka S1 przewidywane jest w II kwartale 2025 r.
S1 z dofinansowaniem unijnym
Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim – Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) w ramach projektu S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. To ostatnia umowa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) zawarta przez GDDKiA.
Droga ekspresowa S1 – część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej
S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast: Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...