Prace dla sprawnych i bezpiecznych podróży z Małopolski na Podbeskidzie
Kolejne zadania za ponad 53 mln zł na linii kolejowej Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała poprawią stan toru, sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem. Prace są w trakcie realizacji. Ich wykonanie pozwoli zachować dobry standard trasy i podróże zgodne z rozkładem jazdy pociągów. Finansowanie jest ze środków własnych PKP PLK S.A. oraz z budżetu państwa.

W bieżącym miesiącu rozpoczęto remont toru na odcinku Kęty – Kozy oraz naprawę trzech przejazdów kolejowo-drogowych i dwóch mostów stalowych o długości 10 metrów w Kętach. W toku są także prace przy 200-metrowym moście w Kętach nad rzeką Sołą, które ruszyły z końcem września. W Kalwarii Zebrzydowskiej PKP PLK S.A. realizuje jednocześnie remont przejazdu przy ul. Św. Floriana. Wykonanie powyższych zakresów o łącznej wartości 13 mln zł na trasie nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała zaplanowano do końca listopada bieżącego roku. Ich efektem będzie podniesienie prędkości w kilku lokalizacjach z 50 do 60 i 80 km/h, co usprawni ruch kolejowy. Prace na obiektach i przejazdach poprawią poziom bezpieczeństwa. Nowa nawierzchnia jezdni na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych to także istotna korzyść dla kierowców samochodów – ułatwi im przeprawę przez tory.
W trakcie są również inwestycje za ponad 40 mln zł netto, prowadzone od strony województwa śląskiego, które podniosą komfort jazdy, sprawność i bezpieczeństwo. Czas przejazdu pociągów skróci się o kilka minut. Roboty obejmują naprawę toru o długości 11 km na odcinku Bielsko-Biała – Kęty oraz przebudowę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W zakresie przedsięwzięcia jest również naprawa 14 przepustów oraz mostu i 6 przejazdów kolejowo-drogowych. Przejazdy w Kozach, przy ul. Nagietkowej i Mostowej oraz w Bielsku-Białej, przy ul. Rzemieślniczej zyskają nowe zabezpieczenia, co dodatkowo korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo podróżnych kolei oraz pasażerów samochodów. Inwestycja prowadzona jest etapowo. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano w drugim kwartale 2025 r.
Sukcesywnie wykonywane zadania zapewniają sprawne podróże pociągiem na trasie kolejowej między województwami śląskim i małopolskim, gwarantują także wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym.
Dzięki inwestycjom, podjętym w ostatnich latach za nieco ponad 150 mln zł netto zwiększyono atrakcyjność trasy z Krakowa do Bielska-Białej. Między Wadowicami a Andrychowem podniesiono komfort oraz bezpieczeństwo podróżowania. Dodatkowy przystanek Osiedle Podhalanin w Wadowicach i zmodernizowane perony na stacji Andrychów oraz na przystankach w Choczni, Choczni Górnej, Inwałdzie i Barwałdzie Średnim zwiększają dostęp do kolei.
Wprowadzenie nowych rozwiązań, np. w postaci mijanki w Barwałdzie Średnim usprawnia ruch pociągów na jednotorowej linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała i sprzyja nowym możliwościom podróży. Efektywniejsze wykorzystanie trasy zapewnia również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, umożliwiająca bezpośredni przejazd pociągów na trasie Kraków – Bielsko-Biała – Kraków.
źródło i fot. PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: „Mosty” 4/2024 już są! Przeczytaj słowo wstępne dr. hab. inż. Janusza Rymszy, prof. IBDiM!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Jakość – czy zawsze rozumiana jest tak samo? W budownictwie i drogownictwie to nie tylko hasło, ale konkretne wymagania, normy i odpowiedzialność. Czy certyfikaty ISO rzeczywiście podniosły jakość materiałów? Jak laboratoria badają kruszywa i co oznaczają ich wyniki? W artykule przyjrzymy się, jak teoria spotyka się z praktyką i dlaczego „jakoś to będzie” to zdecydowanie za mało. Always fight for quality, whether giving or receiving (Zawsze walcz o jakość, czy to dajesz, czy otrzymujesz) –mia...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...