Powstanie droga ekspresowa S10 Wałcz – Piła
3 lipca 2024 r. w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka zawarta została umowa na projekt i budowę 13 km odcinka drogi ekspresowej S10 Wałcz (węzeł Witankowo) – Piła Północ. Wykonawcą kontraktu o wartości 721,3 mln zł będzie Budimex.
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/07/S10-Walcz-Pila-601x391.png)
„Droga ekspresowa S10 będzie jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zaangażowaniu firm wykonawczych i GDDKiA, która w imieniu rządu nadzoruje budowę tras szybkiego ruchu, już w 2028 roku kierowcy skorzystają z całej drogi S10 od Piły do Szczecina” — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Wykonawca zadania w pierwszym etapie przystąpi do opracowania projektu budowlanego i złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie wykona prace w terenie. Rozpoczęcie prac budowlanych zostało zaplanowane na I kwartał 2026 r., a udostępnienie inwestycji do ruchu na połowę 2028 r.
Nowy odcinek S10 rozpocznie się od końca obwodnicy Wałcza, która została oddana do ruchu w 2020 roku. W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa, powstaną dwa węzły drogowe: Stara Łubianka i Piła Północ (na przecięciu z drogą ekspresową S11), sześć wiaduktów, cztery estakady, przejście górne i przejście dolne dla zwierząt.
Odcinek S10 Wałcz – Piła jest realizowany w ramach budowy drogi ekspresowej między Szczecinem a Piłą. Trasę tę podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. W maju br. zawarte zostały kontrakty z wykonawcami odcinków S10 Suchań – Recz i Piecnik – Wałcz, a w czerwcu 2024 r. na realizacje fragmentu tej trasy od Cybowa do Łowicza Wałeckiego. Umowy dla pozostałych odcinków zostaną podpisane w ciągu najbliższych tygodni.
Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju
Droga ekspresowa S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja poszczególnych odcinków tej trasy została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Dzięki budowie S10 powstanie bezpośrednie połączenie Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza, tworzące alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Przeczytaj również: Podpisano umowy na pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 Szczecin – Piła
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń
Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych
W artykule omówiono charakterystykę sprzętu do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych – opisano jego główne elementy konstrukcyjne oraz procedury przygotowawcze i procesy związane z użytkowaniem. Autor zwraca uwagę na znaczenie właściwego zagęszczenia i równomiernego rozkładu mieszanki, a także na kwestie bezpieczeństwa i konserwacji maszyn. Podstawowymi maszynami używanymi do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mas mineralno-bitumicznych (fot. 1). Zastosowanie roz...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Oświetlenie Sopotu. Nowe standardy energooszczędności i ekologii
Poprawa bezpieczeństwa i oszczędności energii jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarządzania infrastrukturą miejską i zrównoważonego rozwoju. Realizacja dwóch projektów dotyczących doświetlenia i wymiany oświetlenia w Sopocie w 2024 r. jest dużym krokiem w kierunku osiągnięcia tych celów. Sopot już od wielu lat pozostaje liderem w realizacji projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu mieszkańców. Wśród nich szczególną uwagę zwraca modernizacja oświetlenia ulicznego,...
Od inżynierskich koszmarów do spokojnych snów – BestABUT w akcji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, by Twoje projekty mostowe spędzały Ci sen z powiek? Marzysz o narzędziu, które pozwoli Ci obliczyć przyczółki mostowe, drogowe i kolejowe bez zbędnego stresu? BestABUT to odpowiedź na Twoje inżynierskie modlitwy! Kompleksowe obliczenia w każdym etapie BestABUT pozwala Ci zapanować nad każdym etapem budowy jak maestro nad orkiestrą. Wyznaczanie sił w poziomie posadowienia, naprężeń pod fundamentem i sił osiowych w palach? Dla BestABUT to pestka. Dzięki temu programo...
Odwodnienie torowiska tramwajowego
Odwodnienie torowiska tramwajowego to niezwykle istotny system urządzeń mający na celu zarówno zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, jak i zwiększenie trwałości samej infrastruktury torowiskowej. Jest to kompleksowy zestaw środków służących do efektywnego zbierania i odprowadzania wody opadowej oraz innych źródeł wilgoci z obszaru torowiska. Istotą tego rozwiązania jest zmniejszenie negatywnego wpływu wody na konstrukcje torowiska oraz zapewnienie optymalnych warunków użytkowania. Sk...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...