Powstaje nowa DW 925
Trwa przebudowa DW 925 od granicy Rudy Śląskiej z Mikołowem do granicy Rybnika z gminą Czerwionka-Leszczyny. Wykonywane są obecnie takie prace jak przebudowa sieci energo- i teletechnicznych, budowa kanałów technologicznych dla oświetlenia ulicznego, przebudowa kanalizacji sanitarnej, rozbiórka chodników, zjazdów i krawężników, korytowanie pod konstrukcję drogi w miejscach, gdzie dotychczasowe warstwy zostały już rozebrane, układanie podbudowy z kruszywa i podbudowy bitumicznej, przebudowa gazociągów, budowa nasypu pod konstrukcję drogi, montaż przepustów, budowa mostu nad Potokiem Chudowskim i montaż nowych krawężników.

Jak widać na poszczególnych odcinkach charakter robót świadczy o różnym zaawansowaniu prac; od robót rozbiórkowych po układanie podbudowy bitumicznej. W miarę postępu prac, wykonawca zamyka kolejne fragmenty jezdni rozpoczynając od frezowania istniejących warstw bitumicznych poprzez korytowanie, przebudowę infrastruktury teletechnicznej i po budowę nowej konstrukcji. Na wielu odcinkach przebudowywanej drogi ruch lokalny odbywa się wahadłowo.
Przypomnijmy, że DW 925 to ważna arteria dla tej części województwa śląskiego. Przebudowywany odcinek łączący Rybnik z autostradą A 1 i konurbacją górnośląską był już w bardzo złym szanie technicznym. Nawierzchnia była zdegradowana, niesprawny był system odwodnienia, a ruch pieszych i rowerzystów nie był właściwie odseparowany od ruchu pojazdów mechanicznych.
Umowa na przebudowę została podpisana z wykonawcą 17 lipca 2023 roku. Zakończenie robót zaplanowano na 17 kwietnia 2026 r. Koszt przedsięwzięcia wynosić będzie nieco ponad 343, 6 mln zł. W tym 292 mln zł pochodzić będzie z Funduszy Europejskich (Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.04 „Fundusze Europejskie dla sprawnego transportu”, działanie FESL.04.01 „Drogi Wojewódzkie”).
Nowa droga będzie dostosowana do nacisku pojedynczej osi 11,5 T. Zmieniona będzie geometria skrzyżowań. Istniejące chodniki zostaną przebudowane i powstaną nowe ich odcinki. Będą drogi rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowane zostaną wszystkie zjazdy do posesji. Podobnie zatoki autobusowe będą przebudowane i wybudowane nowe. Na przystankach autobusowych wykonane będą krawężniki „peronowe”, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstaną miejsca do kontroli ruchu. Przebudowane będą przepusty i obiekty mostowe. Zastosowana będzie tzw. cichsza nawierzchnia.
Droga będzie wyposażona w elementy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu, w tym:
- inteligentny system sygnalizacji świetlnej, działające w trybach akomodacyjnych tzn. z dostosowaniem programów do natężenia ruchu;
- azyle na przejściach dla pieszych w wybranych miejscach;
- zabudowę balustrad i barier, elementów bezpieczeństwa ruchu;
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Warto dodać, że inwestycja realizowana jest w części na obszarze występowania szkód górniczych, co powoduje konieczność stosowania odpowiednich technologii.
Prócz rozebrania istniejącej konstrukcji drogi i wybudowania nowej przed wykonawcą stoi oczywiście zadanie przebudowy całej infrastruktury technicznej. Czyli przebudowa instalacji zarządzanych przez inne podmioty. Wymaga to bieżącej koordynacji działań i czynienia uzgodnień przy wyłączaniu z ruchu sieci energetycznej, telefonicznej i gazowej.
źródło: ZDW Katowice
fot. iStock
Przeczytaj również: Nowy dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...