Posiedzenie Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury

Analiza ryzyka i rzetelna wycena ofert

Należy podkreślić, że żadne rozwiązania, w tym mechanizm waloryzacji, nie zwalniają wykonawców z analizy ryzyka i rzetelnej wyceny ofert. Tylko należyta wycena usług gwarantuje stabilną realizację danego kontraktu. Dzięki niej zarówno wszystkie prace prowadzone przy inwestycjach, jak i te związane z utrzymaniem, zostaną wykonane terminowo i z zachowaniem odpowiedniej jakości.

W toku są obecnie przetargi na 27 dużych zadań. Dziewięć z nich, o łącznej długości 163,4 km, jest na etapie po otwarciu ofert. Różnica pomiędzy łącznym budżetem GDDKiA przeznaczonym na te prace a sumą najniższych ofert to ponad 1,3 mld zł. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dziewięciu kolejnych zadań, o łącznej długości 97 km, które są już po wyborze najkorzystniejszej oferty. Tutaj różnica pomiędzy naszym budżetem a najniższymi ofertami wyniosła ponad 1,1 mld zł.

Kryteria oceny ofert

Uczestnicy posiedzenia Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury mogli też zapoznać się ze zmianami w zakresie kryteriów oceny ofert, która pilotażowo wprowadziła GDDKiA.

Zgodnie  z zapisami ustawy Prawo zamówień publicznych, cena stanowi 60 proc. oceny oferty w postępowaniu przetargowym, a 40 proc. dotyczy kryteriów pozacenowych. Do tej pory były to: wydłużenie okresu gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne oraz skrócenie czasu realizacji.

Po przeprowadzeniu odpowiednich analiz, zdecydowaliśmy o rezygnacji z kryterium skrócenia czasu realizacji inwestycji. Okazało się ono nieefektywne i deklarowane przez wszystkich wykonawców w przetargach (często mimo braku późniejszego wywiązania się z tej dekla...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.