Półmetek budowy wiaduktów kolejowych na linii Koluszki – Łódź
Na linii Koluszki – Łódź Fabryczna dwa bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. W Andrespolu oraz Gałkowie zrealizowano już ponad połowę prac konstrukcyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje wspólnie z samorządami. Łączna wartość projektów współfinansowanych ze środków unijnych POIiŚ w tym regionie to ok. 53 mln zł netto.

W Andrespolu i Gałkowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują wiadukty kolejowe/tunele drogowe pod torami dwóch linii: Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Zwiększy się bezpieczeństwo podróży koleją i sprawniejszy będzie system komunikacji drogowej w aglomeracji łódzkiej. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych, które obsługiwały każdego dnia kilkadziesiąt pociągów i tysiące samochodów. Prace odbywają się przy utrzymanym ruchu pociągów.
– Dbamy o bezpieczeństwo na drogach i kolei. Poprawa jego poziomu jest możliwa dzięki m.in. budowie bezkolizyjnych skrzyżowań w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych. To jeden z efektów rządowych inwestycji, z których korzystają m.in. mieszkańcy woj. łódzkiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań umożliwia sprawne przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją. Zwiększy się również komfort kierowców, którzy dzięki inwestycji nie będą musieli czekać na przejeździe, zaoszczędzą czas i szybciej dotrą do celu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Andrespolu gotowa jest konstrukcja tunelu pod trzema z czterech torów. Betonowany jest ostatni segment. Równolegle postępuje przebudowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz pogłębianie wykopu dla przyszłej jezdni. Na czas prac podróżni i mieszkańcy mają zapewnione przejście w poziomie szyn, co umożliwia korzystanie z peronów przystanku Bedoń. Dla samochodów wyznaczono trasy objazdowe.
W Gałkowie wykonano już główną konstrukcję obiektu pod czterema torami. Kontynuowana jest budowa wykopu i ścian oporowych przy drogach dojazdowych. Powstaje żelbetowa ściana wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej. W II kwartale rozpocznie się budowa dróg serwisowych, dzięki czemu będzie można dojechać z ul. Dzieci Polskich do stacji kolejowej.
Wartość inwestycji w Gałkowie to ok. 23,6 mln zł netto, w tym wkład Gminy Koluszki to ok. 6,5 mln zł netto, powiatu łódzkiego wschodniego 6,5 mln zł netto, a PLK ok. 10,5 mln zł netto. W Andrespolu wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł. PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Zadania dofinansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane zakończenie obu inwestycji w III kwartale 2023 r.
Bezpieczniej na kolei i na drogach
Budowa tuneli drogowych w Andrespolu i Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Na sieci kolejowej wybudowanych zostanie ponad 20 bezkolizyjnych obiektów. Cały projekt ma wartość ok. 260 mln zł netto.
W ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego PLK zbudowały również bezpieczne przejścia podziemne. Tunele dla pieszych, które jednocześnie usprawniły miejskie komunikacje powstały m.in. w Łowiczu, Pabianicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu.
Bezpieczne skrzyżowania powstają także w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego m.in. na modernizowanych liniach: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok i Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.
źródło i fot.: PKP PLK
przeczytaj również: Przygotowania do rozbudowy DK73 Pilzno – Brzostek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” omawia szczegóły pracy Komitetu Technicznego TC 4.5, który skupia się na dekarbonizacji w budowie i utrzymaniu dróg. Celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, zwłaszcza dwutlenku węgla, związanych z całym cyklem życia infrastruktury drogowej. To obejmuje ws...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Zielone zamówienia. Czy europejski kompas wciąż wskazuje zielony kierunek?
Wraz z początkiem roku na nowo rozgorzała dyskusja na temat europejskiej polityki klimatycznej. Marginalizacja ekologii w celach polskiej prezydencji w UE, wycofanie się Stanów Zjednoczonych z ONZ-owskiego porozumienia paryskiego w sprawie klimatu, wreszcie podkreślenie konieczności uproszczenia regulacji unijnych przez Komisję Europejską skłania do zadania pytania, czy to początek końca polityki klimatycznej? Ekologia i zielone zamówienia wciąż wzbudzają wiele emocji i są postrzegane głównie...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych
W artykule omówiono sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych, skupiając się na dwóch głównych maszynach: rozkładarkach mas mineralno-bitumicznych oraz walcach drogowych. Współczesne budownictwo drogowe wymaga zastosowania zaawansowanego sprzętu, który umożliwia skuteczną budowę oraz konserwację nawierzchni mineralno-bitumicznych. Jednym z kluczowych elementów tego procesu są maszyny, które pozwalają na precyzyjne i efektywne wykonanie poszczególnych etap...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...