Półmetek budowy wiaduktów kolejowych na linii Koluszki – Łódź
Na linii Koluszki – Łódź Fabryczna dwa bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. W Andrespolu oraz Gałkowie zrealizowano już ponad połowę prac konstrukcyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje wspólnie z samorządami. Łączna wartość projektów współfinansowanych ze środków unijnych POIiŚ w tym regionie to ok. 53 mln zł netto.

W Andrespolu i Gałkowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują wiadukty kolejowe/tunele drogowe pod torami dwóch linii: Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Zwiększy się bezpieczeństwo podróży koleją i sprawniejszy będzie system komunikacji drogowej w aglomeracji łódzkiej. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych, które obsługiwały każdego dnia kilkadziesiąt pociągów i tysiące samochodów. Prace odbywają się przy utrzymanym ruchu pociągów.
– Dbamy o bezpieczeństwo na drogach i kolei. Poprawa jego poziomu jest możliwa dzięki m.in. budowie bezkolizyjnych skrzyżowań w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych. To jeden z efektów rządowych inwestycji, z których korzystają m.in. mieszkańcy woj. łódzkiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań umożliwia sprawne przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją. Zwiększy się również komfort kierowców, którzy dzięki inwestycji nie będą musieli czekać na przejeździe, zaoszczędzą czas i szybciej dotrą do celu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Andrespolu gotowa jest konstrukcja tunelu pod trzema z czterech torów. Betonowany jest ostatni segment. Równolegle postępuje przebudowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz pogłębianie wykopu dla przyszłej jezdni. Na czas prac podróżni i mieszkańcy mają zapewnione przejście w poziomie szyn, co umożliwia korzystanie z peronów przystanku Bedoń. Dla samochodów wyznaczono trasy objazdowe.
W Gałkowie wykonano już główną konstrukcję obiektu pod czterema torami. Kontynuowana jest budowa wykopu i ścian oporowych przy drogach dojazdowych. Powstaje żelbetowa ściana wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej. W II kwartale rozpocznie się budowa dróg serwisowych, dzięki czemu będzie można dojechać z ul. Dzieci Polskich do stacji kolejowej.
Wartość inwestycji w Gałkowie to ok. 23,6 mln zł netto, w tym wkład Gminy Koluszki to ok. 6,5 mln zł netto, powiatu łódzkiego wschodniego 6,5 mln zł netto, a PLK ok. 10,5 mln zł netto. W Andrespolu wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł. PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Zadania dofinansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane zakończenie obu inwestycji w III kwartale 2023 r.
Bezpieczniej na kolei i na drogach
Budowa tuneli drogowych w Andrespolu i Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Na sieci kolejowej wybudowanych zostanie ponad 20 bezkolizyjnych obiektów. Cały projekt ma wartość ok. 260 mln zł netto.
W ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego PLK zbudowały również bezpieczne przejścia podziemne. Tunele dla pieszych, które jednocześnie usprawniły miejskie komunikacje powstały m.in. w Łowiczu, Pabianicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu.
Bezpieczne skrzyżowania powstają także w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego m.in. na modernizowanych liniach: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok i Warszawa – Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.
źródło i fot.: PKP PLK
przeczytaj również: Przygotowania do rozbudowy DK73 Pilzno – Brzostek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...