Reklama

Podwieszona kładka nad rzeką Wartą w Sieradzu po 40 latach eksploatacji

Stan techniczny kładki

W 2006 roku przeprowadzony został remont kładki, w ramach którego dokonano zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej oraz betonowej powierzchni podpór, a także napraw nawierzchni bitumicznej. Nie wykonano wtedy zabezpieczenia antykorozyjnego ani regulacji układu olinowania. Tymczasem już w przeglądzie szczegółowym z roku 2005 zalecano sporządzenie ekspertyzy technicznej układu podwieszenia, ponieważ oględziny wykazały niepokojący stan poszczególnych lin. Z kolei przegląd rozszerzony wykonany w 2015 r. w ogóle nie uwzględniał stanu technicznego cięgien podwieszających. Dobry stan techniczny stalowych elementów pomostu i pylonu, a więc elementów najbardziej widocznych, mógł być powodem stosunkowo późnej reakcji na pogarszającą się kondycję obiektu.

W połowie 2019 r. z powodu budzącego wątpliwości stanu wizualnego cięgien podwieszających wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie ekspertyzy technicznej przedmiotowej kładki; opracowanie ukończono pod koniec tego samego roku. Zakres ekspertyzy obejmował, m.in. inwentaryzację geometryczną konstrukcji kładki, analizę statyczno-wytrzymałościową oraz analizę dynamiczną.

Inwentaryzacja stanu technicznego konstrukcji kładki, a w szczególności układu olinowania, wykonana na własny użytek w 2018 roku, wykazała rozległe uszkodzenia korozyjne cięgien podwieszających i lokalne rozplatanie się niektórych lin. Rozploty występują w różnych miejscach na poszczególnych cięgnach i mają zasięg od kilkudziesięciu centymetrów do kilku metrów wzdłuż osi danego cięgna (fot. 2).

Należy przypuszczać, że przerwanie ciągłości zewnętrznej warstwy drutów domykających (o przekroju Z) przyczyniło się także do powstania uszkodzeń korozyjnych dr...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.