Reklama

Podstawowe zasady budowy warstwowej nawierzchni drogowej.

Istotny wpływ na grubość pakietu warstw konstrukcyjnych nawierzchni mają: głębokość przemarzania gruntu, określona w miejscu występowania drogi oraz rodzaj gruntu znajdujący się na spodzie warstw konstrukcyjnych. Im większa głębokość przemarzania i mniejsza przepuszczalność gruntu oraz większa jego wysadzinowość, tym grubszą konstrukcję należy zaprojektować.

Mapę z podziałem Polski na strefy w zależności od głębokości przemarzania gruntu (hz) odnaleźć można w normie PN-81/B-03020. Przywołana jest też w KTKNPiP z 2014 roku. W obowiązującym KTKNPiP zachowano podział podłoża gruntowego na 4 grupy nośności G1 ÷ G4 (tab.1).

Natomiast w przypadku występowania w podłożu gruntów wysadzinowych lub wątpliwych (G2 ÷ G4), projektując nawierzchnię, należy sprawdzić, czy łączna grubość konstrukcji nawierzchni i ulepszonego podłoża jest wystarczająca, aby zapewnić drodze odporność na wysadziny. W tym celu zgodnie z KTKNPiP z 2014 roku należy posłużyć się tab. 2.

Suma warstw konstrukcji nawierzchni, powiększona o grubość warstwy ulepszonego podłoża, powinna być większa niż grubość wymagana ze względu na odporność na wysadziny. Jeżeli tak nie jest, to należy pogrubić najniższą warstwę mrozoochronną lub warstwę ulepszonego podłoża. Jeżeli najniższą warstwą jest podbudowa pomocnicza, należałoby wprowadzić dodatkowo warstwę mrozoochronną, której minimalna grubość wynosiłaby 15 cm.

Odwodnienie wgłębne konstrukcji nawierzchni

Warunki gruntowo-wodne panujące w obrębie pasa drogowego są niezwykle ważne ze względu na zapewnienie konstrukcji należytej trwałości. Złe lub przeciętne warunki gruntowo-wodne obniżają nośność gruntów wątpliwych i wysadzinowych. Grupy nośności podłoża gruntowego w ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.