Reklama

Podpisano umowę na realizację obwodnicy Głogowa w ciągu DK12

To pierwsza z siedmiu inwestycji w województwie dolnośląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100), która wkracza w fazę realizacji. Obwodnicę Głogowa zaprojektuje i wybuduje firma Strabag za kwotę 798 mln zł.

Wyłoniony w przetargu wykonawca na realizację inwestycji ma 39 miesięcy od dnia podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).  

O inwestycji

Obwodnica o długości 18,5 km będzie drogą dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem, omijając Głogów po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin Radwanice, Żukowice, Kotla i Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym, północnym rondzie węzła Głogów Zachód (na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S3), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej DK12.    

W planach jest budowa czterech węzłów drogowych, będących dwupoziomowymi skrzyżowaniami:     

  • Nielubia, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i drogą krajową nr 12 w kierunku Głogowa,    
  • Słone, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól – Głogów,    
  • Głogów Lotnisko, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów – Grodziec Mały,    
  • Serby, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze – Głogów. 

Przebudowie ulegnie też rondo na węźle Głogów Zachód.   

Inwestycja obejmie także stworzenie przeprawy przez Odrę, wyczekiwanej przez mieszkańców i użytkowników drogi. Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo powstaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych). Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2025-2028.  

Jedna z siedmiu obwodnic w woj. dolnośląskim

Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i warunków ruchu. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.  

Obwodnica Głogowa powstaje w ramach PB100 jako jedna z siedmiu obwodnic na Dolnym Śląsku. Pozostałe sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Obwodnice Milicza, Międzyborza, Legnicy i Kaczorowa oczekują na wydanie decyzji środowiskowych, które zatwierdzą ich ostateczny przebieg. Obwodnice Oławy i Złotego Stoku są na etapie opracowywania Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które pozwoli wybrać optymalny wariant przebiegu trasy. 

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Podsumowanie tygodnia: najważniejsze materiały w jednym miejscu!

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.