Reklama

Piotr Kledzik: Budowanie to biznes prowadzony przez i dla ludzi

Realizacja tunelu była bardzo wymagająca. Jakie były największe wyzwania i trudności z nią związane?

Piotr Kledzik: Budowa tunelu pod Świną rzeczywiście charakteryzowała się wysokim stopniem skomplikowania, a skala inwestycji implikowała wyzwania. Dodatkowym utrudnieniem były okoliczności – prowadzenie tak ogromnego przedsięwzięcia w czasie pandemii a następnie trwającego konfliktu za naszą wschodnią granicą wymagało od nas nie tylko bardzo skrupulatnego planowania dostaw, ale również elastyczności i otwartości na różne rozwiązania. Zadania nie ułatwiało duże – choć w pełni zrozumiałe - zainteresowanie ze strony mediów oraz mieszkańców.

Do wyzwań technicznych, z którymi się mierzyliśmy, na pewno zaliczyłbym dostawę maszyny TBM. Odbiór wyprodukowanego w Chinach giganta – był to największy tego typu TBM, który został użyty do budowy tunelu w Polsce (105 metrów długości i 2740 ton wagi) - ze względu na pandemię odbywał się zdalnie. Maszyna przewiercała się pod dnem Świny na wyspę Wolin łącznie sześć miesięcy, układając jednocześnie betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów (każdy z pierścieni ważył od 75 do 100 t).

Po wydrążeniu tunelu przystąpiliśmy do kolejnych etapów budowy – przede wszystkim wykonania drogi wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Powstała jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia do niej zlokalizowane są poza rurą tunelu i były wykonywane metodą mrożenia gruntu. Najpierw przez kilka miesięcy wykonywano odwierty dla lanc mrożeniowych. Ważne było także dobre zaplanowanie logistyki, ponieważ prowadzeniu tych robót musiały towarzyszyć pozostałe prace wewnątrz tunelu. Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu spadła, trwało około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.