Otwarcie obwodnicy – w kilka minut omijamy Koszalin
Ostatni blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy, od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód, został udostępniony kierowcom. Ruch odbywa się jeszcze ze zwężeniem do jednej jezdni na 800-metrowej estakadzie, a drugą nitkę udostępnimy w ciągu najbliższych kilku tygodni. Od piątku ruch tranzytowy w całości omija miasto.

Cała obwodnica Koszalina i Sianowa, zrealizowana z dofinansowaniem z Funduszy UE w wysokości ok. 362 mln zł przy całkowitej wartości projektu ok. 1,3 mld zł, ma długość 20,2 km. Od 2019 roku funkcjonowały już odcinki o długości 12 km – od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód oraz węzeł Sianów Wschód. W lipcu ubiegłego roku została oddana do ruchu obwodnica Sianowa. Wraz z oddaniem ostatniego odcinka znacząco ułatwiono podróż kierowcom i zmniejszono uciążliwości dla mieszkańców miasta. Przejazd od węzła Bielice do węzła Sianów Zachód przez Koszalin zajmował około 20 minut, a w godzinach szczytu jeszcze dłużej. Teraz drogą S6 ominięcie Koszalina zajmie mniej niż 10 minut.
Konieczność przeprojektowania drogi
Podczas realizacji prac w ramach pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, na odcinku o długości 7,9 km od węzła Koszalin Wschód do Sianowa, natrafiono na odmienne warunki gruntowo-wodne od wcześniej stwierdzonych. Teren musiał zostać dodatkowo szczegółowo przebadany, między innymi przez Państwowy Instytut Geologiczny. Szczególnie trudna i skomplikowana budowa podłoża, z wieloma poziomami wodonośnymi z napiętymi zwierciadłami wód gruntowych, uniemożliwiła wykonanie prac zgodnie z wcześniej opracowanym projektem budowlanym. Realizacja tego odcinka została w 2018 roku wyłączona z pierwotnego kontraktu i zlecono kompleksową aktualizację projektu budowlanego.
Nowe rozwiązania – estakada o długości 800 metrów
Efektem wykonywanych w latach 2019-2020 prac projektowych były zmiany w pierwotnych rozwiązaniach. Dotyczyły one zarówno technologii wzmocnień podłoża, ale przede wszystkim innego rozwiązania na przecięciu z linią kolejową Koszalin – Słupsk. Pierwotny projekt zakładał przejście drogi pod linią kolejową i wkopanie się w Górę Chełmską znajdującą się na wschód od Koszalina, gdzie w gruncie występuje woda pod ciśnieniem. Takie rozwiązanie nie było możliwe do realizacji, dlatego zdecydowano się na budowę estakady o długości 800 metrów nad obszarem o najgorszych warunkach gruntowo-wodnych. Pod koniec 2020 roku został ogłoszony przetarg na dokończenie obwodnicy zgodnie ze zaktualizowanym projektem.
Prace przy dokończeniu obwodnicy
Umowa na dokończenie obwodnicy została podpisana z konsorcjum, którego liderem jest firma Polbud Pomorze w lipcu 2021 roku. Następnie ruszyły prace budowlane przy obwodnicy. W ich ramach nie tylko były wykonywane roboty drogowe oraz estakada ES-119, ale także pozostałe siedem obiektów mostowych, niektóre z nich były częściowo wykonane w ramach poprzedniego kontraktu. Dzięki zrealizowaniu węzła Sianów Zachód możliwe było w lipcu ubiegłego roku oddanie do ruchu obwodnicy Sianowa o długości 5,5 km. Główny element inwestycji, estakada ES-119 powstawała przy wykorzystaniu dwóch metod budowy, nasuwania podłużnego i metody nawisowej. Filary estakady mają wysokość do 14,5 metra. Wszelkie obciążenia próbne wypadły pomyślnie, co świadczy o tym, że zastosowane rozwiązania techniczne pozwoliły na zrealizowanie inwestycji nawet przy tak trudnej i skomplikowanej budowie podłoża.
Po udostępnieniu do ruchu ostatniego odcinka obwodnicy Koszalina, o długości 4,6 km, będą jeszcze kontynuowane prace poza jezdniami głównymi. Kończony będzie przepust na drodze dojazdowej oraz prace przy drogach lokalnych prowadzących do wiaduktu WD-117. Południowa nitka estakady ES-119, gdzie musi jeszcze zostać wykonana nawierzchnia oraz roboty wykończeniowe, powinna być gotowa w ciągu kilku tygodni. Zakończenie całości prac przy obwodnicy nastąpi na początku sierpnia.
Powstaje dalsza część S6 do Gdańska
Po oddaniu do ruchu obwodnicy Koszalina droga S6 kończy się za Sianowem, ale realizacja S6 jest kontynuowana. W budowie są odcinki Sianów – Sławno i Sławno – Słupsk o łącznej długości 46 km. Trwają zarówno prace drogowe, jak i mostowe, rozpoczęło się wykonywanie podbudów bitumicznych. W wielu miejscach zostały wprowadzone tymczasowe organizacje ruchu i kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku. Trwa również budowa odcinków S6 w województwie pomorskim. Powstaje tu druga jezdnia obwodnicy Słupska oraz cztery odcinki realizacyjne od Słupska do trasy kaszubskiej. Całość połączenia S6 do Gdańska ma być gotowa w I połowie 2026 roku.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Trwają prace na: S6 oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...