Reklama

Odporność na działanie wody i mrozu mieszanek SMA z dodatkiem włókien bazaltowych – cz. I

Idea i metody wprowadzania włókien do mieszanki mineralno-asfaltowej

Efektywność wprowadzania włókien do warstw asfaltowych nawierzchni drogowej zależy od wielu parametrów: ilości, właściwości, kształtu, długości i urabialności mieszanki. Jednymi z najważniejszych powodów ich stosowania są wysoka sztywność i wytrzymałość. Ta zależność wynika przede wszystkim z budowy struktury wewnętrznej, w którym to kryształy tworzące włókno ułożone są wzdłuż osi włókna. Aby włókno w pełni wykorzystało swoją niezawodność, powinno charakteryzować się efektywnością swoich parametrów, tzn. wytrzymałością właściwą i właściwym modułem sprężystości [12]. Wytrzymałość właściwa jest to stosunek maksymalnej wytrzymałości na rozciąganie do ciężaru właściwego włókna, natomiast moduł właściwy to stosunek modułu sprężystości do ciężaru właściwego włókna.

Na przestrzeni lat liczne badania laboratoryjne na całym świecie dowiodły, że włókna poprawiają odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na zmęczenie, powodują wzrost odporności na spękania niskotemperaturowe i deformacje trwałe oraz poprawiają wytrzymałość mieszanki na rozciąganie.

Proces wprowadzania włókien do mieszanki mineralno-asfaltowej jest bardzo istotny z uwagi na uzyskanie jednorodności i odpowiednich parametrów mechanicznych mieszanki. Można wyróżnić dwa sposoby wprowadzania włókien do mieszanek mineralno-asfaltowych [9], proces:

  • mokry,
  • suchy.

Proces mokry polega na mieszaniu włókien z lepiszczem asfaltowym, które później dozowane jest do mieszanki mineralnej. Natomiast proces suchy polega na dozowaniu włókna do mieszalnika z kruszywem, a następnie dodaniu do asfaltu [9].

<...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.