Obwodnica Sośnicowic coraz bliżej ukończenia
Budowa obwodnicy Sośnicowic wkracza w decydującą fazę. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 408 o długości 6,75 km ma zostać ukończony do końca 2025 roku. To jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w zachodniej części województwa śląskiego. Jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

Obecnie trwa formowanie nasypów oraz wykopów, montaż geosyntetyków, humusowanie skarp, a także układanie kolejnych warstw konstrukcyjnych podbudowy. Prowadzone są także prace brukarskie na dwóch rondach – przy DP 2991S i DW 408 – oraz roboty związane z oświetleniem i instalacjami technicznymi. Prace toczą się również na obiektach inżynieryjnych, takich jak wiadukty WD-2 i WD-3 oraz przejazd gospodarczy PG-1.
Przywrócono już ruch na jednym z kluczowych fragmentów – zachodniej łącznicy autostrady A4 „Gliwice Ostropa”. To istotny etap, świadczący o dużym zaawansowaniu inwestycji, która zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w IV kwartale 2025 roku. Wykonawcą robót jest konsorcjum Eurovia Polska S.A. i PRUiM S.A. z Gliwic.
Koszt całej inwestycji wynosi około 113,6 mln zł, z czego 81 mln zł stanowi dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowę na dofinansowanie podpisano w listopadzie 2022 roku, a same prace rozpoczęły się jeszcze w tym samym roku.
Obwodnica została zaprojektowana w standardzie drogi klasy „G” – z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu (po jednym w każdym kierunku), z dopuszczalną prędkością do 70 km/h. Trasa będzie wyposażona w ciągi pieszo-rowerowe, urządzenia ochrony środowiska, zjazdy, zatoki autobusowe oraz infrastrukturę poprawiającą odwodnienie i bezpieczeństwo ruchu.
W związku z zakresem prac obowiązują utrudnienia w ruchu na drogach: DW 408, DP 2991S, DP 2966S, DP 2965S oraz w rejonie węzła A4 „Gliwice Ostropa”. Tymczasowa organizacja ruchu wymaga od kierowców zachowania szczególnej ostrożności i śledzenia oznakowania. Ograniczenia mogą potrwać do III kwartału 2025 roku.
Projekt przyniesie długofalowe korzyści zarówno mieszkańcom Sośnicowic, jak i wszystkim użytkownikom drogi wojewódzkiej 408. Przede wszystkim nastąpi redukcja ruchu ciężarowego w centrum miasta, co zmniejszy hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza. Zwiększy się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, poprawi się płynność ruchu i czas dojazdu do autostrady A4. Ponadto inwestycja zwiększy atrakcyjność terenów pod działalność gospodarczą oraz przyczyni się do zrównoważonego rozwoju regionu.
źródło i fot. ZDW Katowice
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...