Nawierzchnie na obiektach mostowych

Zastosowanie asfaltu lanego

Asfalt lany może być stosowany jako warstwa wiążąca lub warstwa ścieralna nawierzchni, dlatego do warstw ścieralnych stosuje się najczęściej asfalt lany o uziarnieniu do 8 mm lub 11 mm. Możliwe jest również wykonanie asfaltu lanego o uziarnieniu do 5 mm – szczególnie jako wypełnienie ścieku przykrawężnikowego na obiektach inżynierskich. Z kolei do warstw wiążących nawierzchni stosowany jest asfalt lany o uziarnieniu do 11 mm lub do 16 mm.

W ostatnich latach z wykorzystaniem tej technologii wykonano nawierzchnie m.in.: na moście im. Gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu w 2013 r., na obiektach drogi S7 i DK 16 w okolicy Ostródy w 2017 r. oraz S7 w okolicy Nowego Dworu Gdańskiego w 2018 r., a także na moście im. Legionów Józefa Piłsudskiego w Płocku w 2019 r.

W 2018 roku w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Nowy Dwór Gdański – Elbląg, nawierzchnia na niektórych obiektach mostowych została wykonana z mieszanki asfaltu lanego, w której jako lepiszcze zastosowano asfalt wysokomodyfikowany ORBITON 25/55-80 HiMA. Wykonano dwa warianty mieszanek: MA 8 oraz MA 11. Asfalt lany został położony w dwóch warstwach – wiążącej i ścieralnej. W obu mieszankach stosowano środki poprawiające urabialność. Na fot. 2 przedstawiono układanie warstwy ścieralnej z asfaltu lanego MA 11, natomiast na fot. 3 – widok nawierzchni po zakończeniu prac.

Asfalt został wylany sprawdzoną technologią i obok najpopularniejszych mieszanek mineralno-asfaltowych, może być stosowany w budowie nawierzchni dróg i mostów. Pomimo tego, że jego stosowanie wymaga doświadczenia zarówno w kwestii projektowania składu, produkcji, jak i wbudowania. To prawidłowo wykonana nawierzchnia z asfaltu lanego dzięki swoim unikalnym właściwościom jest ni...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.