Nawierzchnie na obiektach mostowych

Rozwiązania stosowane w nawierzchniach mostowych: asfalt lany

Asfalt lany (ang. mastic asphalt, MA) to rodzaj mieszanki mineralno-asfaltowej, która jest produkowana i wbudowywana na gorąco. Należy do typu mieszanek samozagęszczalnych, czyli niewymagających wałowania. Może być wbudowywana mechanicznie za pomocą dedykowanej rozkładarki lub ręcznie. Charakterystyczną cechą asfaltu lanego jest jego struktura. W której ziarna grysów są „zawieszone” w mastyksie składającym się z lepiszcza asfaltowego, wypełniacza i drobnego kruszywa. Przy odpowiednio wysokiej temperaturze, a więc małej lepkości i dużej płynności mastyksu mieszanka osiąga bardzo dużą szczelność bez mechanicznego zagęszczania (fot. 1).

Osiągnięcie takich właściwości wymaga wyższej zawartości lepiszcza asfaltowego, zwykle powyżej 6% (m/m) oraz wysokiej zawartości frakcji kruszywa poniżej #2 mm. Bardzo mała zawartość wolnych przestrzeni w asfalcie lanym wynika z faktu, że objętość lepiszcza jest większa niż objętość wolnych przestrzeni pomiędzy ziarnami kruszywa (grysu, piasku, mączki wapiennej). Taki skład powoduje, że asfalt lany jest mieszanką szczelną, przez co dobrze sprawdza się jako warstwa izolacyjna. Wymagania wobec właściwości asfaltu lanego do warstwy ścieralnej i wiążącej nawierzchni mostowych zostały zawarte m.in. w WT-2 2014 cz. 1 [14].

Pierwotnie do produkcji asfaltu lanego stosowano wyłącznie twarde asfalty drogowe. Aby zapewnić odpowiednią urabialność mieszanki, jej produkcja oraz wbudowanie odbywały się w bardzo wysokiej temperaturze, sięgającej nawet 230°C. Z wdrożeniem do stosowania w mieszance asfaltu lanego lepiszczy modyfikowanych polimerami. Do tego konieczne było obniżenie wartości temperatury technologicznej do 190°C-210°C, tak aby sieć polimerowa w lepiszczu nie była zagrożona....

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.