Nawierzchnie na obiektach mostowych

Do najczęściej spotykanych zniszczeń nawierzchni mostowych możemy zaliczyć:

  • spękania zmęczeniowe, które mogą powstawać na dole i na górze warstw nawierzchni; powstawanie spękań zmęczeniowych jest przyspieszone w przypadku braku lub utraty połączenia międzywarstwowego pomiędzy izolacją a nawierzchnią;
  • spękania niskotemperaturowe, które są skutkiem narażenia nawierzchni na niską temperaturę utrzymującą się przez długi czas (twardnienie fizyczne) lub po szybkim spadku temperatury (spękania skurczowe);
  • deformacje lepkoplastyczne (koleiny), które powstają pod wpływem obciążenia nawierzchni ciężkim ruchem w wysokich temperaturach; należy zaznaczyć, że sztywne podłoże pomostu może powodować wzrost naprężeń ściskających i tym samym szybsze tworzenie się kolein;
  • zniszczenia nawierzchni będące wynikiem długotrwałego oddziaływania wody i środków odladzających;
  • delaminację izolacji i warstw nawierzchni.

Nawierzchnia mostowa jest znacznie bardziej wrażliwa na błędy wykonawcze i trwałość materiałów, z jakich została wykonana, niż nawierzchnia drogowa.

W tab. 1 przedstawiono porównanie nawierzchni drogowej i nawierzchni mostowej w zakresie podatności na różne parametry.

Jak można zauważyć, nawierzchnia mostowa jest znacznie bardziej wrażliwa na poszczególne czynniki niż nawierzchnia drogowa. Projektując nawierzchnie na obiekcie, należy więc szczególnie zwracać uwagę na wykorzystywane materiały. Właściwości funkcjonalne materiałów są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej trwałości nawierzchni.

Aby zapobiegać najczęstszym problemom występującym na nawierzchniach mostowych, należy:

  • stosować: izolację...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.